събота, 30 май 2009 г.

Екологиен туризъм в криза

Чуждестранните туристи са готови да платят повече за екологично отговорен туризъм. Това сочат резултатите от направените по проекта "Корпоративна социална отговорност в туристическата индустрия в България – фактите и бъдещето" проучвания сред чуждестранните и българските туристи, посетили зимните ни курорти тази година. От анкетите става ясно, че посетителите се дразнят най-вече от цигарения дим в обществените места играфитите. 75 % от всички анкетирани туристи са недоволни и от състоянието на обществените тоалетни по курортите. Доволни, обаче са, местните жители, тъй като повечето от тях считат за положителен наплива на туристите, който им осигуряват работни места. "30 % спад от при туристите ще има тази година", заяви Цветан Тончев, Председател на Българска туристическа камара. Според него, 80 % от малките и средните предприятия в туристическия бизнес вървят към фалит. "Виждаме какво се прави по света в сферата на КСО в туризма и ние правим точно обратното", каза той. Румен Драганов, Директор на Института за анализи и оценки в туризма заяви, че само 8% от фирмите в България се занимават с корпоративна социална отговорност. Неговият пример за устойчиво развитие в балнео туризма, включваше цялостна програма за възстановяването на използваните минерални ресурси, в един от спа хотелите на Черноморието.

Поли Карастоянова, председател на Националния борд по туризъм постави преди всичко необходимостта за добрата и етична комуникация между всички заинтересовани страни. "Трябва да се замислим за собствената си култура на комуникация, която е предпоставка за раждането на инициативи, проекти и екипна работа," каза тя. Според заместник кмета на Община Банско, г-жа Въчкова, някои от проблемите в туристическата индустрия на регионално ниво могат да бъдат решени с повече делегирана власт на общините. Въчкова също така отбеляза, че отговорност за туристическите условия носи и държавата. Като пример тя посочи необходимостта от подобряване качеството на цялостната инфраструктура в местата с туристически курорти.

Според Мариана Асенова, председател на УС на "Център за екологична и социална отговорност", бизнесът може да подобри предлаганите услуги, като вземе примери от някои от хотелите в страната, които вече прилагат корпоративно социални отговорни практики във всекидневния си бизнес.

Милена Димитрова от Информационен и учебен център по екология изложи, щетите, които могат да се нанесат от неконтролираното разрастване на туристическите обекти. Като пример за добри практики тя посочи изолациите за енерго-спестяване и еко транспорта в курортите. Освен вредата, нанесена на околната среда, нехайното отношение към природните ресурси и унищожаването на биоразнообразието могат да доведат до изчезването на възможности за по-нестандартни форми на туризъм. "При разработването на социално отговорни практики е необходимо да се използва капацитета и знанието на природозащитните организации за изграждането на природосъобразени места за отдих" каза тя.

Стамен Тасев, Изпълнителен директор на Български форум на бизнес лидерите закри срещата, като отбеляза, че прозрачният бизнес и отстраняването на корупционните практики са част от корпоративната социална отговорност. "Бизнесът не само трябва да бъде прозрачен, но и да има право да участва и да използва акумулирания от него ресурс", добави той.

Състоялия се днес семинар "Имат думата заинтересованите страни" е първият от поредица предстоящи семинари предвидени по проектa"Корпоративна социална отговорност в туристическата индустрия в България – фактите и бъдеще", съфинансиран от Европейския съюз и реализиран от Български форум на бизнес лидерите и ДАТ. Проектът има за цел да изследва осведомеността, отношението, опита и практиките, свързани с корпоративната социална отговорност (КСО) в българската туристическа индустрия. Следващия семинар ще се състои на 12 юни в гр. Варна.

Няма коментари:

Публикуване на коментар