сряда, 29 април 2009 г.

Топ 10 Най-луди американски закони

Законите би трябвало да ни пазят, но когато правителството се опита да ни влезе в гащите, стават много луди неща!

1. В Бейкърсфийлд, Калифорния, ако се опиташ да правиш секс със Сатаната, трябва да използваш презерватив.

2. Да сочиш бодливо прасе е незаконно във Флорида. Но очевидно законът не се е задържал дълго време. Само преди две седмици се предложил закон против надничането и предложили на твореца му да си го завре, където слънце не огрява.

3. В Минесота е незаконно за всеки бракониер да лови жива риба. Спокойно жени, поне ще е студена и мъртва рибката!

4. В Диерсбърг, Тенеси, е незаконно една жена да се обади на мъж за среща. Какви свалки падат там само! Точно никакви…

5. В Меривил, Монтана, никоя жена не може да скрива истинската си извивка. Забранено е да се носят корсети.

6. Незаконно е да си купуваш секс играчки в Алабама.

7. В щата Вашингтон е позволено да ч***ш животното си като животно стига да тежи по-малко от 20 килца. А грамадните добитъци не искат ли любов?

8. Във Вашингтон е разрешена само мисионерската поза, другите са незаконни.

9. В Масачузетс нямаш право да консумираш любовта си с участник в родео, докато конете са наблизо.

10. В Юта, порно щата, може да го правиш с животно, стига да не е за пари. Защо ти е да купуваш кравата, като може да ти дава безплатно мляко?

неделя, 26 април 2009 г.

Сесил Каратанчева избра да е казахстанка


Тенисистката Сесил Каратанчева ще приеме казахстанско гражданство, защото й обещават 65 хиляди долара на година
Тенисистката Сесил Каратанчева ще приеме казахстанско гражданство и занапред ще се състезава за тази държава, съобщи нейният баща и личен треньор Радослав Каратанчев в предаването "Часът на Милен Цветков" по Нова телевизия.

"На нас ни трябват пари, защото имаме да имаме да връщаме над 200 хиляди долара", обясни той.

Както е известно - тя беше уличена в употреба на допинг и изтърпя двугодишно наказание. Тогава обясни, че имала завишени нива на забраненото вещество нандролон, защото била бременна.

"Казахстанците ни предложиха много добри условия. Твърд договор за 65 000 долара на година плюс бонуси за ранкинг и победи във важни турнири", разкри Каратанчев.

"Досега не сме чули ясни ангажименти от българската федерация - само някакви голи обещания. Тенисът е скъп, интелигентен спорт. Разходите на един елитен състезател са огромни", добави бащата.

Наскоро Каратанчев заяви, че все още обмислят офертата на Казахстан, но не са се чували с представителите на местната тенис федерация от много време. Той дори беше почти сигурен, че Сесил ще участва за България в предстоящия турнир "Фед къп".

В същото време стана ясно, че тенисистката на два пъти е получила покана за участие в националния отбор, но според баща й е "изтрила писмата в електронната си поща без да ги прочете". Според информация на "Дневник" тя упорито на няколко пъти е отказвала да подпише документите за участие в националния тим за "Фед къп".

"Федерацията не спря да подкрепя Каратанчева през цялото време на наказанието и в годината след това", категоричен беше генералният секретар на БФТенис Георги Дончев. Той уточни, че подобен избор е право на всеки човек и опира преди всичко до ценностната му система.

В момента Сесил Каратанчева заема 148-о място в ранглистата на WTA.

Опасност от сделка-,,крз флотски арсенал''




Корабите призраци са големи стари машини, които обикалят морета и океани, докато собствениците им намерят кой да ги "погребе". Обикновено това става в Индия и Бангладеш, а разфасоването е по технология, която наистина може да се нарече мръсна работа заради отделяните вредни химични съединения.

Новият краен адрес на тези кораби призраци обаче скоро може да е във Варна. Причината е, че военното министерство обмисля възможността да реже кораби в един от заводите си - "КРЗ Флотски арсенал". За това са подготвени два проекта за договори с британската корабна корпорация Nemo Group. В начинанието нямаше да има нищо нередно и тревожно, ако още на етап идея управляващите обяснят и докажат на гражданите на Варна, а и на всички потенциални туристи по морето, че унищожаването на подводници и бойни кораби дълголетници ще е безопасно за здравето им. Вместо това военното министерство предпочита да не говори по темата.
Къде се разглобяват кораби?

Многотонажните военни и пътнически кораби се унищожават в Индия и Бангладеш. По данни на френската Морска дирекция в ЕС функционират пет депа за рециклиране на плавателни съдове - в Белгия, Холандия, Литва и Дания. Те обаче имат капацитет предимно за малки риболовни, търговски и морски съдове и са изградени в близост до предприятия за рециклиране на металните компоненти на корабите. Почти всички депа в ЕС обработват единствено кораби, плавали под флага на собствената им страна. Единствено литовското дружество е рязало руски военни кораби, но в изключително стриктни условия за безопасност на работниците и околната среда. Азбестът, останал след рециклирането в Литва, се изнася за преработка в азиатски страни. В доклад на френската дирекция от 2007 г. са описани и потенциални депа за рециклиране на кораби в Европа, но нито едно от тях не е в България. Пристанищните докове, препоръчани от френското правителство за такава дейност, се намират предимно в страни с високи екологични стандарти - Великобритания, Норвегия и Холандия. Въпреки капацитета им те също са пригодни предимно за по-малки съдове, сочи френският доклад.

Потъналата продажба

Има и втори проблем около варненското дружество - дузина разочаровани инвеститори, които искаха да купят завода. На 29 септември кандидатите трябваше да подават оферти за покупка на военно-ремонтното предприятие от структурата "Терем" - "КРЗ Флотски арсенал". Един работен ден преди крайния срок за оферти конкурсът беше прекратен. Така, вместо да получи поне 52 млн. лв. (колкото е била оценката на 66% от капитала на завода), военното министерство обмисля да продължи сътрудничеството само с един от потенциалните кандидати - Nemo Group. Без състезание и без обяснения.

Изпълнителният директор на "Терем" инж. Живко Петров обяви пред "Капитал", че холдингът има право да прекрати конкурса, защото това се е наложило "в последния момент от икономическа и стратегическа гледна точка. Ситуацията не е такава, каквато беше в началото на процедурата". По същото време стана ясно какво е "наложило ситуацията".

Военно министерство е подготвило два договора с британската корабна корпорация Nemo Group - единият е за пилотен проект за нарязване на два бракувани кораба на българския военноморски флот под наблюдението на Европейската комисия и природозащитни организации, а вторият е 15-годишен договор за съвместна дейност с КРЗ по рязане на кораби. Това потвърдиха три независими един от друг източници на "Капитал", пожелали анонимност.

Nemo Group се представлява в България от адвокат Тодор Батков. Той каза, че не е упълномощен от клиента си да коментира.

Източник от Министерския съвет, пожелал анонимност, коментира, че продажбата на част от КРЗ е била спряна по заповед на военния министър Цонев (НДСВ) и идеята му е договорите с британската компания да бъдат подписани от "Терем", на който той е принципал. Министърът съгласувал идеята с премиера Сергей Станишев, който бил против във Варна да се режат, а да не се произвеждат кораби, допълни източникът. Самият Станишев водеше преговори с френския президент Никола Саркози за покупка на френски бойни кораби за армията, като идеята беше част от тях да се строят във Варна. Френският концерн DCNS, който би могъл да ги произведе,пък беше сред кандидатите точно за този завод на "Терем".

От "КРЗ Флотски арсенал" казаха, че не само знаят за преговорите с Nemo Group, но от месеци се работи по два варианта - продажба или смесено дружество с NemoGroup. В самия завод са против да режат кораби, но са под постоянен натиск от военното министерство и предпочитат да мълчат. Включително и за имената си.
Опасни отпадъци
Преди да се пристъпи към нарязване, корабът се измива, за да се изчисти от всякаква мръсотия, включително масла, машинен прах, остатъчно гориво, химикали и т.н.Това замърсява околната среда. Разчленяването на кораб е много опасно за извършващия това персонал. Работниците често страдат от белодробни проблеми, случват се всякакви инциденти и дори експлозии. При рязането се отделят няколко отровни вещества - олово и оловни съединения, азбест, полихлорирани бифенили (PCB) и др. Оловото е токсичен елемент, който се натрупва в костите на работниците и в резултат те стават трошливи. Полихлорираните бифенили са силно токсични и канцерогенни. Те вече са забранени за употреба, но в старите кораби са били ползвани като охладителна течност. Попаднали в околната средане се разграждат и нанасят сериозни екологични вреди, заплашвайки населението. Регистрирани са случаи на масово измиране на морски птици около PCB разливи. Азбестът се ползва в корабите заради устойчивостта си на огън и топлина. Вдишването му е опасно за работниците. Системното излагане на азбестов прах води до нелечими белодробни болести, включително рак.

Планът Nemo

На сайта на корпорацията http://www.nemogroup.eu/ е отбелязано, че тя има дълъг опит в обезопасяването на вредни отпадъци и че разглобява кораби в Африка, Източна Европа, Западна Европа и Латинска Америка, но не се казва точно на кои пристанища и в кои държави. Групата твърди, че разполага с модерна техника, която отговаря на всички екоизисквания. Nemo Group отбелязват, че техни клиенти са правителства и големи компании. На страницата компанията е обявила, че има представителства в две страни - Великобритания и Швеция, и се казва, че скоро ще има и в България, Франция, Китай и САЩ. До редакционното приключване на броя обаче на посочения там телефонен номер се включваше факс, а отговор на изпратените по електронна поща въпроси не беше получен. Дотогава подробности около проекта разясни само един консултант, близък до представителите на Nemo Group, който пожела името му да не се цитира. По думите му "КРЗ Флотски арсенал" до голяма степен касае националната сигурност и затова нещата са били толкова секретни. "Процедурата за продажба бе отменена по предложение и с решение на Министерския съвет по съображения за национална сигурност предвид ситуацията в региона. България може да бъде единствената държава, която да реже кораби на НАТО, а всяка държава на брега на Черно море има такива стари плавателни съдове", каза той пред "Капитал". По думите му NemoGroup от няколко годиниусвоява технологии за безопасно разрязване на кораби със свои фирми по крайбрежието на Франция и Англия.

"Работата в България ще стартира с пилотен проект, при който ще бъдат нарязани два "пенсионирани" български военни кораба. "Грийнпийс" са в течение на технологията и възнамеряват да посетят България", твърди източникът. Ако експериментът е успешен, в което от Nemo Group не се съмнявали, страната ще започне да приема за скрап кораби от военните флоти на всички държави в ЕС, а също и от Русия и Украйна. Потенциалът на това производство бил голям, тъй като всяка страна - членка на НАТО, в ЕС имала по 30-40 бойни кораба за разрязване, а в Турция предстояла подмяна на целия танкерен флот. "Идеята за това възникна и първите проучвания бяха направени, когато приватизационната процедура беше вече факт. Рязането на кораби не може да бъде съвместено с друг предмет на дейност и затова процедурата беше прекратена", отбелязва източникът. По думите му дейността е изключително печеливша, а България разполага с евтина работна ръка и подходящо място - в "КРЗ Флотски арсенал".

Според други източници проектодоговорът с английския концерн не включва плащане на наем, а се предвижда КРЗ да получава процент от реализираната печалба.Изпълнителният директор на "Терем" инж. Живко Петров обаче твърди, че конкурсът е спрян, за да се анализира цялата обстановка и нуждата на военноморските сили. "Няма официално предложение за рязане на кораби във Варна. Не съм чул за подобно нещо", допълни той.

На екологичен рейд

Nemo Group имат да решават три екологични проблема - с гориво-смазочни материали, азбест и олово, които се съдържат в корабите, твърди анонимният консултант на британската компания. В България ще се преработват единствено гориво-смазочните материали, а останалите опасни отпадъци ще се изнасят на територията на ЕС, тъй като България няма лицензирани хранилища. Металът от корабите ще се предава за скрап и ще формира основната печалба на ремонтния завод.

По думите на консултанта "КРЗ Флотски арсенал" има оценка за въздействието върху околната среда и няма да се налага да се прави такава. Според участници в конкурсите за продажба за други предприятия от "Терем" обаче тези заводи са във специален военен режим и в тях никога не е правена нито екооценка, нито оценка на условията на труд.

Тъй като проектът на Nemo Group все още не е публично обявен, официалните реакции за него са малко. От пресслужбата на кмета на Варна Кирил Йорданов казаха, че засега се въздържат от коментар и чакат идеята за рязане на кораби в залива да добие по-ясни очертания.

Андриан Евтимов, председател на управителния съвет на Българска морска камара, която обединява фирмите от морската индустрия, отбеляза, че подобна идея във вътрешен водоем като Варненското езеро може да се нарече кошмарна. "При обработката на корабите има много елементи, които замърсяват, най-вече азбест. Освен това в момента ние нямаме ресурс да обработваме пълноценно отпадните води само от корабите, които посещават пристанищата. Въпросът е къде ще се съберат остатъчните води при такова производство", казва той. По думите му ЕС в момента има проблем къде да изнесе рязането на големи кораби, но е абсурдно това да става в България, още повече че пристанището физически не може да ги приеме.

"Рязането на кораби не е само рязане на ламарина, там има обработка на масла, извозване на отпадъци, които са опасни за здравето на всички", казва Златко Бакалов, председател на надзорния съвет на "Булярд корабостроителна индустрия" и член на управителния съвет на КРЗ "Одесос"

Представителите на туристическите агенции също са разтревожени. Венцислав Танчев от немския туроператор "Алтурс", който годишно записва за почивка в България над 100 хил. германски туристи, смята, че идеята за рязане на стари кораби е много тревожен сигнал за туризма, който е изключително чувствителен на тема екология. "Ние и в момента имаме проблеми със замърсяването на Черно море. Това може да срине реномето на България като туристическа дестинация, защото ние реално продаваме пясък и море и само турист мазохист може да пътува към екологично обременена дестинация", казва Танчев.

"Срещу тези проекти трябва да има масирана атака, те са по-скандални от газопроводите и нефтопроводите, които могат да отровят Черно море. Военните заводи не подлежат на стандартен контрол и ако всичко около тези намерения не е публично ясно, това ще е поредното доказателство, че това правителство е вредно и опасно за България", коментира бившият министър на екологията Евдокия Манева, която сега е депутат от ДСБ.


Отрязаните кандидати за завода

Планове за бизнес във варненския кораборемонтен завод имаха общо 13 кандидата, но военното министерство реши да не иска оферти от тях. Сред потенциалните купувачи бяха френският оръжеен концерн DSNC в консорциум "Индустриален холдинг България"; "Фортера" на Фуат Гювен; един от основните клиенти на КРЗ - "Василев морски транспорт"; "Адванс пропъртис" на собствениците на "Биовет"; "Електрон прогрес" на Георги Крумов, "Инкомс телеком"; ВАМО; кораборемонтният завод "МТГ Делфин"; латвийска корабостроителница, британско дружество и Nemo Group.

Като цяло кандидат-купувачите бяха възмутени от прекратяването на процедурата в последния момент, но никой от тях не беше уведомен защо е станало това. Представител на един от тях, пожелал анонимност, коментира, че в конкурсната документация е посочено, че основание за това може да бъде форсмажорно обстоятелство и се питаше дали България е във война. По думите на друг този начин на работа е в разрез с добрата търговска практика и дава лош сигнал за инвестиционния климат въобще. По изчисления на финансов консултант по сделките всеки от кандидатите е похарчил минимум 200 хил. лв. за юридически и финансови консултации, подготовка на документацията и бизнес планове за развитието на КРЗ "Флотски арсенал".

Собственикът на "Биовет" Кирил Домусчиев, който кандидатства чрез своето дружество "Адванс пропъртис", обаче е на мнение, че след като процедурата се отлага във времето и не се прекратява безсрочно, може да се даде възможност на "Терем" и военното министерство да подобрят условията си.

"Няма обяснение защо беше прекратен конкурсът, още повече че за "КРЗ Флотски арсенал" имаше много голям интерес. Мислим, че трябва да има някакъв коментар по въпроса от страна на "Терем", казва Данета Желева, изпълнителен директор на "Индустриален холдинг България".

Адвокат Валери Борисов, който представлява "Фортера", отбелязва, че така държавата пропуска много ползи - те са планирали четири пъти по-голямо натоварване на мощностите на КРЗ. Той обаче не коментира хода на процедурата.

сряда, 22 април 2009 г.

Diageo иска собственика на Dom Pérignon

Луксозното шампанско Dom Perignon би внесло изисканост в богатия портфейл от марки на световния лидер при спиртните напитки Diageo.

Най-големият производител на спиртни напитки в света Diageo може да отправи оферта към френската компания LVMH, за да изкупи дела й в производителя на вина и ликьори Moët Hennessy, съобщи в. Daily Telegraph. LVMH отрече да се водят преговори.
Френската империя на лукса LVMH опроверга съобщенията в британския печат, че се водят преговори тя да продаде дела си в компанията за спиртни напитки Moët Hennessy на лидера в сектора Diageo. Изявлението е направено след съобщение във вестник Daily Telegraph, че британската Diageо обмисля предложение да изкупи дела, който не притежава в Moët Hennessy. То оценява компанията на 12 млрд. евро. Световният лидер в спиртните напитки, Diageo, притежава 34% в Moët Hennessy,

Daily Telegraph твърди, че наети от Diageo банкери от няколко седмици подготвят офертата. Diageo работела с Goldman Sachs, а LVMH се консултирала с Lazard. Източниците на британския вестник са заявили, че офертата ще бъде в брой. Diageo, обаче, все още не се била свързала с представители на френския гигант в луксозните стоки, твърди Daily Telegraph.

Друг британски вестник, Financial Times, припомня, че още в началото на годината империята LVMH на Бернар Арно (той притежава в нея 47.4%) се е обърнала към Diageo, за да обсъдят евентуалната продажба на Moët Hennessy, но не се е стигнало до конкретно предложение.

Moët Hennessy притежава някои от най-престижните марки шампанско и ликьори като Dom Pérignon, Moët & Chandon и Krug. В последните години компанията придоби още известни марки алкохолни напитки като уискито Glenmorangie, водките Belvedere и Chopin и рома 10 Cane Rum.

Всички те добре биха допълнили богатата гама от алкохолни напитки на Diageo, част от която са уиски Johnnie Walker, ликьора Baileys, водката Smirnoff и бирата Guinness. Според анализатори, цитирани от агенция Reuters, това сделката би била добър стратегически ход на Diageo.

Освен Moët Hennessy френската империя LVMH е собственик на Louis Vuitton, Marc Jacobs, Fendi, Donna Karan. През миналата година оборотът й достигна 17.2 млрд. евро, а продажбите на Moet Hennessy бяха 3.126 млрд. евро (отчитайки спад с 3% спямо 2007 г. заради по-слабите продажби в САЩ и Япония). Анализатори твърдят, че евентуалната цена на Moët Hennessy трябва да бъде три пъти по-висока от годишния й оборот.

Вестник Financial Times коментира, че Moët Hennessy добре балансира модния бизнес на LVMH. Евентуална продажба на Moët Hennessy би осигурила на френската империя свежи пари в брой, за да разшири позициите си в модния бизнес. Наблюдатели твърдят, че производителите на луксозни стоки Hermès или Gucci биха подхождали добре на портфейла от звездни марки на LVMH.

Макар LVMH да отрича съобщението в Daily Telegraph, изтичането на информация подсказва, че вероятно съвсем скоро ще бъде обявено решение, касаещо съдбата на Moët Hennessy.

"Титан АС" се намесва и на персийския пазар

аосът със софийския боклук донесе нов бизнес на най-голямата компания в сметоизвозването - "Титан АС". Но това може да се окаже незначителен успех на фона на предстоящия им пробив в арабския свят. Към момента собствениците на българската компания са в процес на регистрация на смесено дружество с кувейтската Al-Babtain Group, развиваща дейност в страните от Персийския залив. Фирмата ще се занимава със сметоизване и преработка на отпадъци в редица страни от залива.

Арабският холдинг, който се ръководи от Кхалед ал Бабтейн, член на една от най-старите и трета по богатство фамилия в Кувейт, има мащабни идеи за вложения и в проектите на "Титан АС" в България. В началото на следващия месец се очаква да стартира неин инвестиционен фонд, насочен към страни от Югоизточна Европа. Първоначално капиталът му ще е 150-200 млн. евро.

Износ на отпадъчно know-how

Първоначалната среща между българската фирма и арабския инвеститор не е по линия на бизнеса им с отпадъци. "Запознанството между двете фирми стана при посещение на г-н Ал Бабтейн в България и взаимният интерес се потвърди при участието на "Титан груп" в най-голямото изложение на недвижими имоти в Кувейт през април миналата година", разказва търговският представител за България в Кувейт Аспарух Карастоянов. Там двамата собственици Иво Иванов и Димитър Борисов представят проекта си за екоселище "Black Sea Gardens" край черноморското с. Бяла. По официално обявена информация инвестицията се прави от регистрирания на лондонската борса фонд Madara Bulgarian Property. Проектът е изготвен от британския архитект Норман Фостър и брата на премиера Сергей Станишев - Георгий.

Въпреки проекта за екоселище основният бизнес на "Титан АС" е в боклука. След срещите през миналата година арабската група прави и проучване на българската фирма през лондонските си офиси. Така се стига до смесеното дружество Titan Gulf, което е в процес на регистрация в Дубай. Най-вероятно дяловете между арабските и българските партньори ще бъдат разпределени поравно.

"Планираме Titan Gulf да влезе в почистването на боклука първоначално в Катар и Кувейт, каза управителят на "Титан - Чистота" Ивайло Даковски. На по-късен етап е възможно дружеството да разшири дейността си и в Бахрейн, Оман и в част от Обединените арабски емирства. За всяка държава ще бъде регистрирана отделна дъщерна компания на Titan Gulf. Арабският партньор на "Титан АС" ще съдейства с намирането на необходимия капитал с политическа подкрепа и при получаването на необходимия лиценз за извършване на дейността по почистване. "Това, от което страните в залива имат изключителна нужда, е оперативен мениджмънт на средно ниво", коментира Аспарух Карастоянов. По принцип тази дейност в страните от залива се извършвала първо след получаване на лиценз, а после на принципа на прякото договаряне между управляващите и частните компании, като в сектора работели многобройни нископлатени индийци.

"Арабският холдинг развива бизнес в сферата на недвижимите имоти и финансите. Участва и в индустрии, свързани с екологията и енергетиката", обяснява Карастоянов. Планира тепърва да навлиза силно в бизнеса с почистването и преработката на отпадъците.

Инвестиране по арабски

Проектите на новите партньори няма да се ограничат само в сферата на чистотата в страните от залива. Другата амбиция е арабският холдинг да навлезе в България през новосъздадения фонд за инвестиции South-Eastern Investment Fund(SEIF). Той е базиран в Люксембург и се очаква да започне дейността си в началото на април. Капиталът му е в размер на 150-200 млн. евро и ще бъде управляван от международна компания за недвижими имоти Savills, чийто акции се търгуват на лондонската борса. От проспекта на SEIF става ясно, че тя ще разчита изцяло на местни партньори. За България това най-вероятно означава бъдещи проекти заедно с "Титан".

Фондът ще търси възвращаемост от 18% на годишна база. SEIF се насочва към три държави - Полша, Румъния и България, като максималният размер на средствата, които ще бъдат инвестирани в една страна, е 85%, а в един проект няма да бъдат влагани повече от 20% от капитала на фонда. Инвестициите му ще бъдат предимно в недвижима собственост основно жилища от средния ценови сегмент. На по-късен етап можело профилът на фонда да бъде разширен и средства да бъдат влагани и в индустриални проекти, включително в депа за отпадъци и инсталации за тяхното сепариране и оползотворяване и във възобновяеми енергийни източници.

В тази си насоченост дейността на фонда съвпада в голяма степен с бизнеса на българската компания "Титан АС". Компанията е основана през 1997 г., като две години по-късно насочва интереса си към бизнеса с отпадъци. Самата фирма е собственост на "Титан интернешънъл холдинг", чийто собственици са физическите лица - Иво Иванов и Димитър Борисов. Иванов е бил сред основните акционери във фалиралата ТСБанк и "Прайм инвестмънт тръст".

Към момента компанията чисти в над 40 града в страната, сред които Варна и Велико Търново. Фирмата държи и концесията на централния плаж на Кранево и Карадере край с. Бяла. Пак в сферата на чистотата "Титан АС" оперират и шест депа за отпадъци в България в Хасково, Кърджали, Смолян, Стара Загора, Видин. В Димитровград спечели обществената поръчка за строителство на депо в съдружие с "Евро ферт". "Титан АС" имат готовност да разширят дейността си в сферата на управлението на отпадъците още повече. От компанията коментират, че имат готов проект за завод за боклук на София. Дъщерното им дружество "Титан спорт" е пред сделка за закупуване на футболния клуб ЦСКА.

Колко голямо ще е бъдещото сътрудничество между арабската и българската фирма, е рано да се предскаже. Любопитен факт обаче е, че друг инвеститор от Персийския залив неотдавна започна активно да влага средства в България. Държавният общ резервен фонд на султаната на Оман първо взе дял в проекта "Супер Боровец", а после договори 30% в Корпоративна банка. Приликите обаче идват по линия на участието на оманския фонд в Equest Investments Balkans (32%) - собственик на "Новера" - доскорошният монополист в почистването на София.

Перно рикард продава марката Wild Turkey на Campari

Магазинът е затворен", с тези думи изпълнителният директор на Pernod Ricard Пиер Принге през февруари сложи края на политиката на експанзия на френския алкохолен гигант. През последните 30 години компанията се разрастваше с невероятни темпове чрез покупката на едни от най-известните марки алкохол в света, за да се превърне във втората най-голяма група в сектора след Diageo. В портфолиото на Pernod Ricard са имена като Chivas, Jameson, Beefeater, Havana Club и последната голяма придобивка - водка Absolut. Сега Принге започна точно обратна стратегия чрез раздяла с активи.

Campari надделя

Pernod Ricard обяви, че продава бърбъна си Wild Turkey на италианската група Campari за 575 млн. долара. Сделката трябва да намали дълговете на френската компания, натрупани от придобиванията през годините: най-вече на Vin & Sprit - шведския производител на Absolut, който беше купен за 8 млрд. долара през миналата година. От януари досега бяха продадени някои по-малко известни марки на Pernod като Serkova Vodka и Biscuit Cоgnac. Към Wild Turkey имаше интерес от няколко купувачи, но надделя офертата на Campari. Бърбънът от Кентъки изостава по пазарен дял от по-известните Jack Daniel's и Jim Beam. Въпреки това получената цена е по-висока от очакванията на някои анализатори. През миналата година продажбите на Wild Turkey са нараснали с 6% до 880 000 каси, според оценки на анализаторската компания Impact Databank Global. Като минус на марката експертите изтъкват зависимостта й от американския пазар, тъй като не е много позната в други страни. Campari ще се опита да промени този факт чрез мащабна рекламна кампания. Сделката е най-голямата в историята на италианската компания, чиито други известни продукти са водката Skyy, Ouzo 12, Campari и Cinzano. Преди няколко месеца групата обяви, че е отделила 600 млн. евро за нови сделки и амбицията на изпълнителния директор Боб Кунце-Концевиц е да увеличи дела й на алкохолния пазар. Чрез транзакцията над 60% от продажбите на Campari вече ще идват извън Италия.

От своя страна Pernod Ricard обяви и планове за емисии права за 1 млрд. евро. Този начин на набиране на свеж капитал е особено популярен напоследък сред европейските компании, които търсят финансиране при затегнатия кредитен пазар. Емисията права предлага акции на преференциални цени на сегашните акционери на групата. Най-големите от тях - фамилията Рикар и инвестиционната група Groupe Bruxelles Lambert, обявиха, че ще участват в новата емисия. Дълговете на Pernod бяха натрупани по време на консолидацията в индустрията през последните години. Други компании в сектора също срещат подобни трудности. Водещият производител на бира в света InBev купи през миналата година американската Anheuser-Busch за 52 млрд. долара и финансира част от сделката с емисия права за 9.8 млрд. долара.

Спокойствие до 2013 г.

Pernod обяви, че увеличението на капитала с 1 млрд. долара ще осигури на компанията спокойствие до 2013 г. Но някои анализатори не останаха убедени от мярката. "Сигналът към пазара не показва голяма увереност през следващите тримесечия", коментира в свое изследване френската инвестиционна банка Natixis. Въпреки че групата отчете увеличение на приходите си за второто полугодие на 2008 г., Pernod намали прогнозите си за растежа през останалите шест месеца. "Решението им показва, че бизнес средата е по-трудна от очакванията на инвеститорите, които смятаха алкохолният сектор за относително стабилен по време на криза", коментира пред Reuters анализаторът Сцила Хуан Сун от швейцарската банка Julius Baer. Предвижданията на индустрията са, че след преминаване на първоначалното "затягане на коланите" клиентите ще се върнат към любимите си марки, но вместо да пият по барове и ресторанти, ще ги пият "у дома". По-скъпите напитки със сигурност остават най-ударени от кризата и все още никой не може да предвиди докога ще продъжи "махмурлукът".

Всички тези фактори правят още по-трудна задачата на Пиер Принге, който през ноември стана първият мениджър извън фамилията Рикар, който оглавява компанията. Той наследи Патрик Рикар, който пое позицията на председател на управителния съвет. Като дългогодишен мениджър в групата Принге беше един от архитектите на международната експанзия и сега ще трябва да "подреди къщата" след разрастването. Поглъщанията на Allied Domecq през 2005 г. и на Absolut през миналата година имаха за цел да намалят преднината на лидера на пазара Diageo, но донесоха и големи задължения на компанията. Принге е убеден, че разнообразното портфолио ще помогне на Pernod Ricard да издържи на бурята. А след време "магазинът може отново да бъде отворен" и да настъпи нова консолидационна вълна в сектора. Но изпълнителният директор признава, че не е обсебен от идеята за глобална доминация. "По-скоро съм обсебен от възвращаемостта за акционерите", обяви Принге пред в. Times. За постигането на тази цел е нужно хората да продължат да купуват продуктите на Pernod Ricard. "Клиентите ни са много лоялни. Ако бутилката е празна, те ще си купят нова, което е много различно от случващото се с другите луксозни стоки като коли и дрехи", смята Принге. Акционерите на Pernod Ricard се надяват прогнозите му да се окажат верни...

Тръба през канала поема отпадните води в кв.Аспарухово

9000 кубика на ден ще се пречистват във Варна
Стойността на проекта е над 12 млн. лева
Тръба през канала поема отпадните води
Над 9000 кубика отпадни води на денонощие от кв. „Аспарухово“ ще се пречистват в пречиствателната станция във Варна. В момента те се вливат в езерото след грубо пречистване единствено на едрите отпадъци. Тръбопроводът с дължина 2,5 км ще минава по дъното на Варненското езеро. На специално тържество в района на сегашната пречиствателна станция от южната страна на езерото министър Джевдет Чакъров и кметът Кирил Йорданов направиха първата копка на модерния тласкател, който ще отвежда водите до варненската станция. Общата стойност на проекта е над 12 млн. лв. От тях 9 се осигуряват от фондовете на ЕС, а останалите 3 - от правителството на България. В словото си кметът Кирил Йорданов изтъкна, че в близко бъдеще ще се вземат мерки и за пречистването на водата от шокаровия канал, която в момента се влива в района на офицерския плаж в морската столица. Решението за пречистването на водите от „Аспарухово“ във варненската станция е взето заради изискването на ЕС в моретата и езерата дори пречистени отпадни води да се заустяват най-малко на 1500 метра от бреговете. Министър Чакъров е уверен, че до 2015 г. ще заработят всички предвидени пречиствателни станции по морския бряг.

Варненци ли сме?

Ти си от Варна, ако:
1.Не можеш да живееш без плажа.
2.Работил си поне едно лято на Златните.
3.Мразиш да работиш на Златните...
4.Обичаш летните дискотеки.
5.Дори да не си пълнолетен, нямаш никакъв проблем да влезеш в лятна дискотека.
6.Напивал си се в Морската градина (преди лятната дискотека).
7.Друсал си се в Морската.
8.След това винаги си свършвал на плажа.
9.Помниш "Lido" и 'пяна парти" в MOMO.
10.Срещаш се с приятели на Севастопол.
11.След пиянска вечер си ходил поне веднъж в Годзила.
12.Когато се разхождаш в Морската, винаги минаваш по моста на желанията.
13.Знаеш, че Делфинариумът е много известен, но си бил там веднъж... като дете.
14.Знаеш какво е "шано".
15.Дал си поне една цигара на човека, дето свири на гайда пред "ХЕИ".
16.Помниш времето когато "ФК" беше единственото кино в града.
17.Като млад си ходил на "Casablanca" при всеки специален повод (24 Май, 15 Септември).
18.Не обичаш снега...
19.Не го и виждаш много през зимата.
20.Но винаги можеш да усетиш вятъра.
21.Скачал си от "първа буна" като малък.
22.Смяташ сериозно, че Владиславово трябва да е част от Добрич (без да се засягаш).
23.Знаеш къде е "Улицата на Глада".
24.Редовно си ходил там в 4 следобед, преди да изринат бараките.
25."Валентина" е била модерен шопинг център навремето, но не можеш да си спомниш последния път, когато си влизал там.
26.Мразиш всички проклети туристи, които се изсипват във ВАШИЯ град през лятото.
27.Седял сте срещу 'LOOK" и просто си зяпал хората на Севастопол.
28.И си проклинал проклетия 409...
29.Ходил си на "Exit" и си танцувал идиотския танц на YMCA.
30.Дори си танцуваш всеки път, когато чуеш песента. И го намираш забавно.
31.Знаеш къде е "дървото на дъвките".
32.Купувал си си водка от "мазата" преди да отидеш в Морската.
33.Горд си, че си от Варна и не ти пука, дето софиянци смятат акцента ти за смешен.
34.Софийският акцент е смешен. Ама ха!
35.Вечер можеш да видиш повече хора, отколкото през деня.
36.Знаеш, че "Сантана" е последното останало заведение, където ти взимат пари за тоалетна.
37.Убеден си, че човекът срещу "ФК" прави най-добрите пуканки.
38.Купувал си всякакви боклуци от "книжния пазар".
39.Знаеш, че "централният плаж" не е най-доброто място да се изкъпеш в морето.
40.Наричаш Севастопол с разни имена като "севастак", "тревастопол" и т.н...
41.Фразата "everyboRy na magari" всъщност означава нещо за теб.
42.Познаваш Ванката и онази жена, която рисува портрети и те кара да ги купуваш.
43.Знаеш точното значение на думите "супорнайсе" и "паткан"...
44.Имаш приятел, който твърди, че има приятел, който е бил съученик с Гошо от Почивка преди много време.
45.Твърдиш, че чушките трябва да се наричат пиперки и никой не може да те убеди в обратното.
46.Слушал си радио Канал Ком и Неделчо Михайлов на младини.
47.Беше потресен (и още си) от външния вид на Неделчо Михайлов, когато стана телевизионен водещ.
48.Смяташ, че всички мачове на националния по волейбол трябва да се играят в Спортна зала.
49.Приемаш съществуването на Диджей Дамян и Диджей Теди Джорджо с аристократично пренебрежение.
50."Илесо" е най-култовото заведение за бързо хранене и още не можеш да го наречеш "Скай фуудс".
Ако си стигнал в четенето дотук и си установил, че отговаряш на поне 40 от условията, честито! Можеш да се наречеш ВАРНЕНЕЦ!

вторник, 21 април 2009 г.

Невероятни сгради в четири измерения


Сградите на бъдещето не само ще имат движещи се етажи, но и ще осигуряват енергията си сами


Постройка, чиито етажи се въртят и която сама добива необходимата за това енергия. Звучи като фантастика, но не е. Не повече от две години ни делят от момента, когато първият "движещ се" небостъргач ще бъде изграден в Дубай. Не построен, а изграден. Защото новата сграда всъщност ще е сглобяема.

Мечтата на един архитект

Д-р Давид Фишер е професор по архитектура и структурно инженерство в университета на Флоренция. Също така е човек с визия за бъдещето. Според него сградите, които ще обитават наследниците ни, трябва да отчитат още едно измерение - времето. Но как да превърнем теорията на относителността в постройка? Според д-р Фишер това няма да е трудно - просто трябва да я накараме да се променя. Ако формата е различна във всеки един момент, то времето ще има значение, тоест сградата ще е четириизмерна.

Идеята на италианския архитект и реставратор не спира дотук. Екологичното мислене и дизайна се комбинират хармонично в съзнанието му. Движещата се конструкция ще бъде енергийно независима и дори способна да захранва с ток съседни сгради. И всичко това с помощта на "зелени", възобновяеми източници, тоест вятър и слънчева светлина.

И най-сетне технологията за построяване трябва да е по-лесна, по-бърза, по-евтина и по-екологична. Как ще се случи подобно чудо ли? Лесно - всички части ще са предварително произведени и небостъргачът просто ще се сглобява на място. За това ще трябват три пъти по-малко работници, отколкото за построяването на "обикновена" сграда с подобни размери.

В какво се превръщат мечтите

Давид Фишер споделил идеите си с шейха на Дубай. Негово височество Мохамед Мактум му отвърнал: "Не чакай бъдещето да дойде при теб... иди ти при него." Вероятно съветът му е бил подплатен с обещание за щедра финансова подкрепа. Както и да е станало в действителност, високият 420 метра 80-етажен небостъргач ще бъде готов през 2010 и ще се намира именно в Дубай. Това е ще първата сграда от този тип в света. Втората ще бъде в Москва, а третата - вероятно в Ню Йорк.

Технологията е проста. Имаме централна носеща колона, по която се "закача" всеки от етажите. Всички апартаменти ще се сглобяват на място, а отделните компоненти на сградата ще се изграждат от външни изпълнители. Електрическата система е създадена от немския гигант Bosch, луксозните мраморни бани ще бъдат дело на италианската фирма Leonardo da Vinci Smart Bathrooms и т.н.

Всички етажи ще се въртят около централната ос с различна скорост. Това ще позволява на сградата да променя своята форма непрестанно и по различен начин. Скоростта на ротация, разбира се, ще е доста ниска, а обитателите ще могат да определят в известни граници накъде да гледа апартаментът им във всеки момент. Цялата система е планирана да се командва с глас.

Дубайският пилотен проект за движещ се небостъргач ще бъде изключително луксозен. Толкова луксозен, че специална асансьорна система ще качва автомобила на обитателя до входната му врата независимо от етажа. Най-малките апартаменти ще бъдат по 124 кв. метра, а големите, наречени вили - по 1200. Паркирането пред входната врата е запазено само за големите жилища. Цените също са предназначени за "големите" и са от порядъка на $30 000 на квадратен метър.

Първите 20 етажа на сградата ще бъдат отдавани за офиси. От 21 до 35 етаж ще се помещава луксозен хотел, а от 36 до 70 ще има жилищни апартаменти. Последните 10 етажа ще са "вили". Очаква се подвижният небостъргач да е най-скъпата и луксозна сграда в Дубай. На покрива, разбира се, ще има... сгъваема площадка за хеликоптери. Сгъваема, за да не разваля общия облик.

Новата архитектурна визия

има и практическа страна. Сградата ще е енергийно независима и ще се захранва от възобновяеми източници. Между всеки етаж ще има вятърни турбини. Това прави 79 генератора за 80-етажен небостъргач - напълно достатъчно, за да се захранва цялата сграда и дори да се дава ток на още няколко. Турбините, разбира се, са практически "невидими" и напълно безшумни благодарение на лекия материал, от който ще са изградени, (въглеродни влакна) и специалната си форма. Сградата ще е снабдена и със слънчеви панели, които ще бъдат разположени на 20-те процента "слънчева зона" от покрива на всеки етаж. Общата площ на фотоволтаиците за 80-етажния небостъргач ще е приблизително колкото биха имали 10 сгради с подобен размер.

Доста детайли обаче все още остават неясни. Обявеният на 24 юни от Dynamic Architecture Group проект бе посрещнат с ентусиазъм, но и с иронични коментари. Какво ще се случва с електрическата система при въртенето? Няма ли кабелите и водопроводните тръби да се усукват? Ако няма вятър и е облачно, режим на тока ли да очакваме?

Вероятно ентусиазмът обаче е по-подходящата реакция. Вече е започнало и набирането на заявки за закупуване на апартаменти и вили в Дубайския движещ се небостъргач. Трудно е да се повярва, че идеята няма да се осъществи, след като немската Bosch участва в проекта. Пък и на Негово височество шейха на Дубай му е обещано, че такова нещо е възможно...

Екологичен град в пустинята


Абу Даби се опитва да създаде първия екологичен град в света. Достатъчно ли са напреднали технологиите, за да успее?


Богатите на петрол Обединени арабски емирства (ОАЕ) разбират, че нефтът все някога ще свърши и тогава животът в негостоприемната пустиня ще стане много труден. Примерът на емирството Дубай, където няма петрол, демонстрира, че алтернатива има - една страна може да се превърне в туристическа дестинация и да изгради съвременно печелившо технологично производство.

Абу Даби отива по-далеч в амбициите си. Емирството да се превърне в нещо като силиконовата/силициевата долина за зелени технологии, така че да осигури икономическия си просперитет в следпетролната епоха. В основата на идеята е проектът MASDAR с бюджет от 15 млрд. долара. Четири милиарда ще бъдат инвестирани в построяването на екологичен град с нулеви въглеродни емисии и пълно рециклиране на отпадъците.

Партньори на проекта на MASDAR са например MIT, General Electric, както и множество други компании и университети. Общият бюджет на града ще бъде около 22 млрд. долара, а над 500 компании планират да разположат в него свои зелени производства и/или изследователски центрове.

Основните технологични идеи, на които се базира проектът:

Сгради:
Разположението на сградите и околните пространства ще бъде такова, че те да си пазят сянка взаимно и да увеличават въздушната циркулация, така че адската пустинна жега да бъде в някаква степен потисната. Близкото разположение на постройките ще гарантира и известно нощно осветление на улиците. В стените ще бъдат вграждани слънчеви панели, а покритието на останалите части на сградите ще бъде от специален материал, който е комбинация от пластмаса, подобна на тефлон, и меднo фолио, предпазващ от пясък и отразяващ слънчевата радиация.

Охлаждането на целия град вместо с климатици ще се извършва с технология, която се захранва от околната топлина (позната от пропановите хладилници). Вътре в сградите ще има особена система на въздушна циркулация и подмяна на топлия и влажен въздух с пресен, изстуден и изсушен (влажният въздух при висока околна температура повишава и увеличава субективното усещане на човека за жега. Така ако термометърът показва 36 градуса по Целзий при 75% влажност на въздуха, ние ще се чувстваме, сякаш температурата е 56 градуса по Целзий).

Осветлението през деня ще пести ток чрез специален дизайн на сградите, така че много слънчева светлина да навлиза в помещенията.

Вода/WC:
За производство на топла вода ще се ползва предимно яркото пустинно слънце. Все пак през лятото температурата в района достига 46 градуса Целзий. Проблемът в пустинята е самата сладка вода. В Абу Даби тя се добива чрез обезсоляване на океанска. Това е обаче много скъп и енергоемък процес. Зеленият град планира да редуцира своята консумация на вода с впечатляващите 75% в сравнение със столицата на ОАЕ чрез локално пречистване на използваните ресурси, специални битови кранове с нисък дебит и дори чрез специални "сухи" писоари. Допълнително градът ще притежава голяма пречиствателна станция, където ще се рециклират отпадните води от тоалетните и кухните.

Отпадъци:
Всичкият боклук на града ще се изхвърля директно от сградите в специална подземна мрежа от канали, където движението му ще се осъществява чрез вакуум. Абсолютно всички продукти, подходящи за рециклиране, ще се преработват, а останалата биомаса ще бъде използвана за генериране на енергия. Горенето вероятно ще бъде най-големият източник на въглеродни емисии на града, но ще произвежда от така необходимия нощен ток.

Слънчеви колектори:
Цялата енергия, необходима за функционирането на града и производствата му, ще се добива с помощта на 10 мегаватова мрежа от слънчеви панели. През деня екологичното селище ще изнася ток за Абу Даби, а през нощта (когато няма слънце) ще внася електричество пак от там. Допълнително енергия за отопление ще се добива от земните недра (т.нар. geothermal power).

Трaнспорт:
В зеления град няма да има лични автомобили, а само електрически обществен транспорт. Той ще е изграден от малки 4-местни електромобили, които ще работят подобно на таксита, но ще са напълно автоматизирани. За връзка с Абу Даби и летището ще има влакче. Двигатели с вътрешно горене, базирани на петролни продукти, няма да се допускат в рамките на селището. Вероятно всички външни доставки ще се правят чрез електрическия влак, а вътре в града - чрез електро- микробуси и камиони.

Ноев ковчег за всички растения


Норвегия ще съхранява семена от изчезващите растителни видове на планетата

Ако всички разбирахме причините за глобалното затопляне, предизвикващо промяната в климата на планетата ни, ако всички разбирахме опасността, която ни грози, това щеше да е напълно достатъчно, за да се спасим. Очевидно осъзналите заплахата би трябвало да предприемат действия, за да решат проблема, нали така?

Уви, нещата не стоят точно така. Учени от университета А&М в Тексас откриват, че колкото хората са по-информирани по въпроса за глобалното затопляне, толкова по-малко те се ангажират с борбата срещу евентуалната екологична катастрофа (Risk Anal 2008;28(1):113). Звучи абсурдно, но е факт - истински заинтересувани и активни са онези, които знаят по-малко научни факти и предсказания за процеса. Парадоксите не спират дотук - хората, които считат, че учените са напълно прави и апокалиптичните им предсказания са верни, отново са по-малко лично ангажирани с проблема от тези, които не вярват напълно на изследователите и техните прогнози.

Неочакваните резултати на изследването, обхващащо над 1000 американци, силно озадачава академичната общност. "Глобалното затопляне е проблем, който могат да решат само колективните усилия. Информираните хора осъзнават този очевиден факт и затова те са песимисти, доколко техните усилия не могат да променят нещо", споделя водещият автор на проучването д-р Пол Келстед. Изследователите си обясняват инертната нагласа на по-образованите хора и с тяхната вяра в технологиите, от която те очакват спасение.

Добрата вест е, че тази седмица стартираха два много интересни научно-екологични проекта, целящи да запазят живота на Земята. Лошата новина е, че и двата проекта са само застраховка, че животът ще се запази дори след евентуална катастрофа.

Застраховка 'Живот"

Кралство Норвегия трябва да стане първата страна, която има нулеви въглеродни емисии, тъй като е един от най-големите износители на нефт в света. Тази на пръв поглед парадоксална цел си е поставил министър-председателят на страната Йенс Столтенберг. За да постигне тази амбициозна цел, Норвегия инвестира усилено в екологични технологии.

Един от проблемите, с които съвременното човечеството се сблъсква , е изчезването на растителни видове. В някаква степен този процес ще става все по-интензивен с промяната в климата. Според данни на ООН 75% от биоразнообразието при растенията е било загубено през миналия век. Така например 80% от видовете царевица, съществували през 1930 г., днес вече ги няма.

За да съхрани биоразнообразието при растенията, Кралство Норвегия създава нещо като Ноев ковчег за семена, който New York Times сравнява с Форт Нокс, където се пази американският федерален резерв. Сравнението не се дължи само на ценността на съхраняваното, но и на мерките за сигурност. Хранилището за семена се намира на остров Шпицберген в архипелага Свалбард, Арктика. Вкопано е на 120 метра под земята в планината. Мястото е избрано заради липсата на земетръсна активност и дебелия слой постоянно замръзнала земна маса, характерна за полярните региони. Ледената почва гарантира минусови температури дори при повреда на охлаждащите системи. Конструкцията пък е способна да оцелее дори след бомбардировка. Охранителната система също е на изключително ниво - изцяло автоматизирана е, за да се изключи възможността за грешка, като нито един човек не притежава всички кодове за достъп.

Хранилището ще може да съхрани четири милиона и половина различни вида семена за практически неопределен период при около минус 20 градуса и силно занижена концентрация на кислород. При тези условия стареенето се забавя многократно. Всички сценарии за промяна на климата като повишаване на морското равнище и т.н. няма да заплашат съоръжението. Всяка държава по света ще може да ползва хранилището и да депозира семена в него, като запазва правата си върху тях.

"Ние започнахме да мислим за това след 9/11 и урагана "Катрина", споделя Кери Фаулър, президент на Фонда за съхранение на растителното разнообразие (Global Crop Diversity Trust) - благотворителната организация, която ще стопанисва хранилището. И добавя: "Всички питаха защо никой не бе подготвен за урагана? Нали знаехме какво може да се случи? Ние губим от биоразнообразието си всеки ден капка по капка и това е неизбежно! Трябва да сторим нещо, за да запазим растенията."

Освен Норвегия финансиране за проекта са отпуснали държавни и частни институции от Англия, Германия, Австралия, САЩ, като общата сума надхвърля 50 милиона долара. Хранилището отвори врати на 26 февруари, като прие първата голяма пратка, включваща около 7000 уникални семена. Те са от Нигерия, а събирането и транспортирането им до остров Шпицберген (където между другото според легендата живее и Снежната кралица) става възможно благодарение на финансова помощ от фондацията на Бил Гейтс.

Очаква се почти всички държави по целия свят да изпратят семена в Свалбард и така да гарантират оцеляването на уникалните си видове. За съжаление има растения (предимно тропически), които не могат да бъдат съхранени.

Енциклопедията на живота

(Encyclopedia of Life, EOL) е друг научно-екологичен проект, който има не само "застрахователна", но и образователна цел. EOL ще представлява пълен онлайн каталог на всички живи организми. Освен снимки и обща информация в EOL ще има данни и за генома (ако е известен), списък на научните публикации, които описват даден организъм, и т.н. Практически идеята на основателите на енциклопедията (предимно учени) е да съберат на едно място цялото налично знание за всички познати (около 1.8 милиона) животински видове.

Целта е повече от амбициозна, защото "знанието" е разпръснато из множество различни институции по целия свят. Трудности поражда и желанието на екипа цялото съдържание на EOL да е общодостъпно и да може да се ползва свободно. Засега обаче немалка част от енциклопедията не може да се възпроизвежда.

Любопитно е да се спомене, че EOL е изцяло финансирана от частни лица и благотворителни организации, като събраните досега средства надхвърлят 50 милиона долара. Не по-малко интересно е случайното съвпадение, че и норвежкото хранилище за семена, и EOL имат общ рожден ден - 26 февруари 2008 г.