неделя, 14 юни 2009 г.

40 000 туристи годишно в Антарктида

Около 40 хиляди души годишно посещават Антарктика с цел туризъм. Това съобщи проф. Любомир Иванов от Математическия институт на БАН, председател на Комисията по антарктически наименования към българското Външно министерство. По думите му - това е изключително добре организирано и много интересно занимание.

"Идват хора от целия свят, от всякакви възрасти, като се започне от деца и се свърши с много възрастни хора, включително любители на екстремния туризъм, за които има специална организирани турове. Виждал съм едни доста възрастни госпожи от Австралия, които бяха дошли с техния туристически клуб. Корабът ги спуска с каяци и те гребат между айсбергите... Има алпинисти, които идват да изкачват върхове. Така че туризмът е много добре развит в Антарктика. Обикновено екскурзиите са с кораб за 10-14 дни и посещават главно този район на Антарктическия полуостров, където е нашата база. Наблизо има три важни туристически центъра и оттам минават може би около 90% от всички туристи. Единият е Нос Хана, който е в Южния залив, на около10-на км срещу българската база. Туристите правят снимки на пингвини, тюлени...", разказа още той.

Криза и в бирения сектор

Икономическата криза тепърва ще се отрази на българската бирена индустрия, съобщи в Шумен изпълнителният директор на „Карлсберг България" Александър Грънчаров. В момента се повишават прогнозите за свиване в пазара на българската бира, който вероятно ще бъде около 10 на сто, вместо първоначално очакваните 2 на сто. Намалението на консумацията се чувства в цялата страна, но спадът по морето е над 30 на сто. През миналата година за първи път от много време беше регистрирано намаление на потреблението на пиво. Около 8 на сто е спадът от началото на годината до края на май, съобщи Грънчаров. Липсата на туристи ще има опустошаващо последствие за българската бирена индустрия според него.

Липсата на пари у хората се отразява и на продажбите по заведенията, а консумацията се съсредоточава на домашната трапеза. Това е една от причините да се засили интересът към бирата, която се продава в големите PET бутилки с обем от 2-3 л.

Кризата се отразява на доходите на населението и то започва да купува по-малко бира, констатира и изпълнителният директор на "Болярка ВТ" Антон Ненов. Към момента пивоварната в старопрестолния град запазва продажбите си от миналата година, но директорът има притеснения за реализацията през лятото. Ще бъдем доволни, ако тази година запазим обема на миналогодишните си продажби или в най-лошия случай спадът е 5 на сто. Ще сме доволни, ако през тази година успеем да продадем количествата от миналата или в най-лошия случай да са с 5% под тях, каза Ненов. Той също е категоричен, че всичко зависи от продажбите в курортите по морето. Ръководената от него компания е изцяло българска, без участие на чужди капитали. През миналата година "Болярка ВТ" има 10% пазарен дял в страната и е най-големият износител на бира у нас. Пивоварната доставя своя продукция основно в Румъния и Гърция, прави експорт още за Кипър, Италия, САЩ и Испания. Последната доставка за Щатите е била през май, очаква се нова поръчка.

Големите международни компании у нас държат над 78 на сто пазарен дял, с по 27% са „Карлсберг България", която притежава пивоварните в Шумен и Благоевград, и InBev, чиято собственост е пловдивската „Каменица". Независимо от по-трудната пазарна ситуация през май продажбите на „Шуменско пиво" имат 15 на сто ръст в сравнение със същия период на миналата година. През 2009 г. „Карлсберг България" предвижда да инвестира 30 млн. лева в своите пивоварни. До края на юни „Болярка ВТ" ще представи нова визия на бутилките си, а „Ломско пиво" променя не само етикетите, но също така касите и бутилките си.

Бирата е уникална натурална напитка, която има само естествени съставки. Съюзът на пивоварите в България провежда за първи път у нас кампания, която да напомни на българите не само че пият една от най-качествените бири в света, но и да посочи ползите от умерената консумация на кехлибарената напитка.

Руските визи в България

По 2400 визи дневно, или по 53 хил. визи на месец, издава консулската ни служба в Москва. За първите десет дни на юни са издадени 53% повече визи спрямо предходната година.Сроковете за издаване на визите са намалени два пъти - те вече са четири дни за обикновена виза и 2 дни за бърза, а собствениците на имоти у нас получават визи лично от консулския отдел. Цената на визата е 1500 рубли, т.е. около 35 евро.

С решение на правителството ни обаче още през март стана ясно, че отпада събирането на такса за виза за децата до 18 години, които пътуват в група, както и за водачите на групите, ако те са от 15 души. Без такса виза пътуват и русначетата до 12 годинки, съпроводени от свой родител или друг роднина.

Рязко се увеличава и ръстът на приятели на собственици на имоти у нас, които отиват да почиват в техните жилища дори когато стопаните не са там.уски туроператори коментират, че поради скока на цените в Москва много от посетителите в страната ни пристигат с цел покупки. Това най-често са индивидуални туристи. Моловете във Варна и Бургас отбелязват ръст средно от 40% в продажбите през юли и август.

Те предпочитат да летят директно до морето с "България ер".На борда на нашите машини руските пасажери се държат като разрушители и позволяват на децата си с всички сили да опитват да разглобят седалките и всичко, до което се докопат. При опит да бъде направена забележка те вдигат шумни скандали. Въпреки това запълняемостта на полетите към Варна и Бургас показва, че руснаците предпочитат да летят с българския превозвач, отколкото с чартъри, които променят цените почти до последния момент.

събота, 13 юни 2009 г.

До Швейцария -вече само с лична карта

Българи и румънци вече могат да пътуват до Швейцария само с личната си карта. Това става възможно, след като към споразумението за свободно движение между Швейцария и Европейския съюз се включват и последните две страни, присъединили се към съюза, съобщава телевизия “Реалитатя”.

За пазара на труда обаче споразумението не се прилага директно. Швейцарските власти продължават да имат правото да налагат определени ограничения за румънските и българските работници.

1 юни 2009 г. бележи началото на първия етап на преход към режима на свободно движение. Той има за цел постепенното и контролирано да се отваря пазара на труда. На практика чак след десет години гражданите от двете страни ще имат същите права на пазара на труда в Швейцария, като швейцарските граждани или гражданите от по-старите членки на ЕС.

сряда, 3 юни 2009 г.

Пощенски електромобил в България ?



В Русе започнаха да разпращат пощата чрез нов и екологично чист автомобил.Возилото е в експериментален стадий и е в наличност в четири страни:Италия ,Белгия, Унгария и България.В България проекта се осъществява от Русенския университет "Ангел Кънчев".Проекта стартира през месец декември 2007 година и ще завърши юни 2010.Автомобила е пригоден за градски условия ,като може да разнесе писмата в един малък квартал.Той е изцяло екологично чист,замествайки обикновените горива(бензин и дизел)с електричество,а може да съществува и хибридно.Колата е експериментална и е произведена от италианската фирма "Ducati Energia",a името на автомобила е FreeDUCk.
Ето и основните характеристики:
-максимална скорост 45км/ч -спирачки с хидравличен диск
-автономност в режим електрически -колела алуминиеви джанти-10"
-ZEV-възможност за изминаване на 40-50км -директоно предаване на задните колела
-време за зареждане на акумулатора -8 часа -стоманено шаси
-индикатор LCD за състояние на автомобила -2бр електрически двигатели
-мощност 2 по 2kw -захранване 48vcc
-доставна двойка -2 по 45Nm -максимални обороти: 600об./мин.
-акумулатори-8бр оловни акумулатори от 12V-42Ah с технология без поддръжка
-двигател-еднотоплинен само хибриден вариант
капацитет 100кс
-максимална мощност на вал:2.2kw @4500 об./мин.
-система за охлаждане:въздух под налягане
-разход-40км/ч
Размери и тегло:
-дължина -176см
-ширина-91 см
-височина-163см
тегло:~220kg.
В момента автомобила е изложен пред централната поща във Варна.Всеки който иска да получи повече информация да заповяда пред централна поща.