сряда, 13 януари 2010 г.

Heineken навлиза на пазара на Латинска Америка

Heineken ще придобие звеното за производство на бира на мексиканската компания Fomento Economico Mexicano SAB (Femsa) за 3.8 млрд. евро, съобщи "Файненшъл таймс". Транзакцията ще бъде извършена изцяло чрез размяна на акции.

Heineken се сочеше като най-вероятният купувач на бизнеса на Femsa, след SABMiller, но в крайна сметка офертата на холандската компания е надделяла. Очаква се придобиването да бъде финализирано до второто тримесечие на годината. Като се включат нетните дългове и пенсионните задължения на Femsa, стойността на сделката се увеличава до 5.3 млрд. евро.

Сделката е много важна за Heineken, тъй като Femsa беше последната й надежда за навлизане на латиноамериканския пазар.

"Придобиването на мексиканската компания ще ни помогне да оздравим позициите си в Латинска Америка - един от най-бързо растящите пазари в света. Уверен съм, че транзакцията ще бъде доходоносна за акционерите и на двете компании", коментира главният изпълнителен директор на Heineken Жан-Франсоа ван Боксмеер.

В резултат от транзакцията Femsa ще стане вторият по големина акционер в Heineken с дял от 20%. Мексиканската компания ще има правото да назначи двама свои членове в надзорния съвет на холандската група.

Чавес обезценява венецуелската валута

Хиляди венецуелци панически се втурнаха да пазаруват вносни стоки през изминалия уикенд, след като президентът Уго Чавес изненадващо обяви късно в петък девалвация на венецуелската парична единица боливар. Той обяви решението си в момент, когато по-голямата част от хората гледаха бейзболен мач и разбраха какво е станало чак към обед в събота. Според Чавес от понеделник боливарът ще има два различни установени от правителството обменни курса в зависимост от употребата му.

Всички вносни стоки, които не са от първа необходимост, ще се търгуват по обменен курс от 4.30 боливара за един долар, което е двойно увеличение спрямо днешното съотношение на двете валути, отбелязва АФП. Този завишен курс засяга леки коли, бяла и черна техника, различни електронни и телекомуникационни уреди, химични и нефтохимични продукти, напитки, тютюн и др.

В опит да успокои по-бедните венецуелският държавен глава заяви, че за продуктите от първа необходимост обменният курс на боливара спрямо долара ще бъде 2.60 към 1, т.е. девалвацията тук е "само" 17%. Според експерти обаче обезценката, която е първата от 2005 г. насам, неизбежно ще повлече след себе си поскъпване на всички стоки. Петролният сектор е сърцевината на венецуелската икономика и това прави страната уязвима при резки промени в световните цени на петрола, което пък влияе на зависимостта й от широкия спектър вносни стоки.

Правителството призна, че цените ще се вдигнат, но увери гражданите, че това ще става плавно. Контролираните от държавата медии избягваха да използват понятието "обезценяване" и го заменяха с "коригиране". Въпреки това броени часове след обявяването на новината в страната настъпи небивало пазарно оживление, а повечето магазини за електротехника се оказаха под истинска обсада от хиляди желаещи да се сдобият с телевизор, хладилник или компютър на "стари" цени, коментира Ройтерс.

Основната цел на държавната мярка е да подпомогне публичните финанси, които пострадаха сериозно покрай намалелите заради световната криза приходи от петрол. Според наблюдатели по този начин Чавес се надява и да увеличи популярността си преди насрочените за септември избори.

Девалвацията обаче се очаква да има краткотраен благоприятен ефект. За сметка на това тя може сериозно да навреди на венецуелската икономика, която и без това продължава да се свива. В опита си да развие социализъм през последните години Чавес направи немалко сериозни промени в икономическия курс, сред последствията на които е годишната инфлация от над 25% - най-високата в Америка, отбелязва Ройтерс.

Бразилия отново най-голям износител на кафе

Бразилия укрепи позициите си на най-голям износител на кафе, сочат данните за изминалата 2009 г. Страната е осъществила през миналата година 32% от световния износ на кафе на световния пазар, при това тя заема 46% от пазара на ценния сорт кафе "арабика", съобщи Итар-Тасс по информация от бразилския Съвет на износителите на кафе.

По-конкретно, през 2009 г. Бразилия е продала в чужбина общо 30,3 млн. броя чували с кафе (от 60 кг), което е с 3% повече в сравнение с предходната 2008 г.

Заради неблагоприятната като цяло в света ценова конюнктура за кафето обаче Бразилия е получила с 10% по-малко приходи на годишна база, възлизащи на 4,27 млрд. долара.

Вторият по големина в света износител на кафе, според данните за миналата година, е Виетнам, осигурил 18% от продажбите на кафе на световния пазар. На трето място се нарежда Колумбия с 8% от световния износ на кафе.

Английското уиски се завръща отново на пазара??

След 3 години на узряване първото английско уиски за последните 100 години е готово да бъде пуснато на пазара, съобщи агенция Франс прес.
Шотландското уиски е известно по цял свят. Напитката обаче не се произвежда в Англия от повече от 100 години. Това ще се промени на 16 декември, когато спиртоварната "Св. Джордж" ще представи официално новия си продукт.

"Това е много рискован ход за нас. Хората нямат представа дали произвеждаме добро уиски или превъзходно уиски. Всичко ще си проличи, когато те опитат нашия продукт", каза управляващият директор на фабриката Андрю Нелстроп.
Нелстроп и неговият баща Джеймс се решават на тази стъпка преди 4 години. Дестилацията започва през януари 2006 г., а инвестицията в проекта досега е 2.5 млн. паунда.

Семейство Нелстроп привличат пенсионирания Ян Хендерсън за мениджър по дестилацията, който дълги години работи за известния производител на шотландското уиски - Laphroaig. Привличането на Хендерсън вече започна да дава резултат, смятат експертите, визирайки готовия продукт.

Освен във Великобритания новото уиски ще се разпространява в Япония, Сингапур, Канада, Франция, Германия, Холандия и Белгия. Продуктът се нарича "Инглиш уиски" (English whisky), като целта на производителя е да наблегнат на произхода му. Цената на бутилка на Острова е 35 паунда.

Българи работят в най-високия хотел в света

HRC International, партньор на Кулинарна академия HRC, Добрич, набра част от персонала за първия хотел от веригата Armani Hotels & Resorts – Армани Бурж Дубай, разположен в на-високата кула в света – Burj Dubai, съобщиха от компанията.
HRC International е международна компания за подбор на кадри за туристическата индустрия с офиси в Холандия, САЩ и България, благодарение на която студентите на единствената по рода си в България Кулинарна академия стажуват в 5-звездни хотелски вериги в Европа, Близкия Изток и САЩ.
За Армани Бурж Дубай HRC International предостави не само кулинарни специалисти, но и квалифицирани кадри за всички дивизии на бляскавия дизайнерски хотел, в т.ч. хотелска част, ресторанти и специалисти в сферата на спа-услугите.
С дизайн лично на Джорджо Армани, хотелът ще заема 37 етажа от Burj Dubai, предлагайки на своите бъдещи гости 160 луксозни стаи и апартаменти, над 2800 кв.м площ за конферентни зали и специални събития, както и първите с марката Армани за Близкия Изток "Армани Приве" – нощен клуб, Армани СПА, "Армани Долчи" – магазин за шоколади и бонбони и "Армани Галерия".
Марк Дарден (Marc Dardenne), изпълнителен директор на Емаар Хотелс & Резортс, с чието партньорство се изгражда Армани Бурж Дубай, споделя: "Хотелът предлага най-вълнуващите и изключителни оферти за работа на професионалисти в сферата на туризма".
Търсенето на кадри бе разпределено в 16 държави, като HRC International, Bulgaria Branch ръководи подбора на кандидати в България, Румъния, Русия и Украйна и набра кандидати за над 160 възложени на HRC позици.
Мениджърът на HRC International за Централа и Източа Европа и Азия Илина Митева вижда в това начинание шанс за кандидатите да открият нови възможности в сложната икономическа обстановка – "Освен работата в мултикултурна среда, каквато е средата в хотел Армани Дубай, имайки предвид държавите, към които работодателят се е насочил, бъдещите служители ще преминат задължително обучение в духа на философията на Армани Хотелс & Резортс и ще имат удоволствието да работят в условия, проектирани от един от най-ярките дизайнери в световен мащаб и дори да носят униформа, чийто дизайн е произлязъл лично от ръката на Джорджо Армани".

Хотел "Вентура" в кв. Аспарухово-Варна-градски хотел на годината за 2009г.

Хотел "Вентура" във Варна стана градски хотел на годината в конкурса "Сграда на годината". Наградите бяха връчени снощи на церемония в "Кемпински хотел Зографски". Журито оцени високо преустройството на изоставена квартална топлоцентрала, типов съветски проект, и превръщането й в бутиков хотел. При реконструкцията са запазени обемът на сградата, външните стени и коминът. Сега там е приютен малък градски хотел с три различно декорирани зали, ресторанти, бар галерия и инсталация за производство на "жива" бира, която е експонирана в интериора.
Реконструкции от този тип са характерни за редица индустриални зони в големите европейски градове. С наградата журито иска да насърчи креативността и търсенето на ново осмисляне на тези зони в българските градове.
Специална награда в същата категория получи спа хотел "Персенк" в Девин с архитект "Палас" ЕООД.
Риу Правец Голф&SPA беше определен за ваканционен хотел на годината.
Общо зевет основни, три специални и една награда на публиката бяха връчени в конкурса. Основни критерии за определяне на победителите бяха най-добрите практики в архитектурата и строителството, както и респектът към околната среда.

Наградите:

1. Категория "Жилищна сграда". "Витоша тюлип" в София. Архитект "ЛП консулт", изпълнител "Галчев".

2. Категория "Обществени сгради". "Офис сграда Батенберг" зад БНБ. Архитект е "Омега архитектс", изпълнител "Главболгарстрой".

3. Категория "Многофункционални сгради". Комплекс "Роял сити" в Пловдив. Архитект е "Сектор арх", изпълнители "Арнаудов" и "Сиенит".

4. "Търговска сграда" на годината е "Бургас плаза". Архитект е "Планнинг", изпълнител "АТ инженеринг".

5. Категория "Производствени сгради и логистични центрове". "София еърпорт център". Архитекти са "ПроАрх" и "Интарх", изпълнител "Хоризонт-Иванов".

6. "Ваканционен хотел" на годината е Архитект е "Проарх", изпълнител "Джи Пи груп".

В същата категория журито отличи със специална награда цялостното преустройство на хотел "Оазис" във ваканционния клуб "Ривиера".

7. Регионалният исторически музей в Стара Загора спечели в категорията "Сгради със специално предназначение".