петък, 26 март 2010 г.

Конференция на тема дентален туризъм ще се проведе в Златни пясъци

Конференция на тема"Дентален туризъм в България" ще се проведе в хотел "Мелиа гранд Ермитаж" в курорта Златни пясъци, съобщиха организаторите - Асоциацията на денталните дилъри в България в партньорство с Фернет-България, Българската асоциация по здравен туризъм и Съюза на инвеститорите в туризма. В рамките на конференцията ще има и специализирана изложба "Продент 2010".
През последните 2 години, хората, които търсят дентални услуги в чужбина, стават все повече, а световната криза засилва тази тенденция. Списание "Евродентал" посочва, че разликата между цените в САЩ и Великобритания от една страна и държавите от Източна Европа и Азия от друга достига 70%.

Комбинирането на почивка и лечение се стимулира не само от разликата в цените у дома и зад граница, но и от качеството на медицинския и туристически продукт.
"Мостовете и коронките изместиха зеленчуците като основен поминък", така през 2002 г., медиите коментираха бума на денталния туризъм по унгарско-австрийската граница. Един милион жители на "слънчевия щат" Калифорния отиват всяка година в Мексико за здравен и най-вече дентален туризъм, отбелязва The Medical Care Journal. В индийския мегаполис Мумбай 40% от груповите пациенти в денталните центрови са туристи от САЩ, Великобритания, Австралия и Нова Зеландия. Турция успя да си отвовюва представително място като дестинация за медицински, спа и уелнес туризъм - всяка година близо 500 000 "здравни" туристи оставят в страната 200 милиона долара.Хърватия и Сърбия разполагат със сравнително добре развита мрежа от услуги, които се предлагат на чуждестранните гости.
Целта на конференцията "Дентален туризъм в България" е да се популяризира опита на съществуващите практики за дентален туризъм в Европа сред българските стоматолози и сред туристическите сдружения като алтернативна възможност за повишаване на бизнес-ефективността в страната ни. В България има професионално подготвени специалисти с луксозни клиники, които разполагат с модерна апаратура. Много от тях не отстъпват на елитните европейски дентални практики. Развитето на денталния туризъм в България е в интерс както за стоматолозите, така и и за туристическата индустрия. По време на конференцията ще се поставят и дискутират въпроси и съвместно ще се търсят отговори, за да се положат основите на една отговаряща на европейските регламенти дейност , която да ни подготви за предизвикателството "Дентален туризъм в България" , предоставяйки качествен пакет дентални и туристически услуги по европейските стандарти.
Асоциацията на денталните дилъри в България (ADDE) е сдружение, обединяващо 43 български фирми, които търгуват с дентални изделия и притежаватт лиценз от Изпълнителната агенция по лекарствата за търговия на едро с медицински изделия и лекарствени продукти. Организацията е член на Асоциацията на денталните дилъри в Европа.

Космическият туризъм на Ричард Брансън

Космическият кораб на британския милиардер Ричард Брансън, с който в Космоса ще бъдат пращани туристи от следваща година, премина през първото си успешно изпитание. Той летя в продължение на близо три часа над пустинята Мохаве, на 130 км североизточно от Лос Анджелис. По време на експеримента обаче машината се е издигнала само на височина от 13 километра. Повече от 300 души вече са се записали за необичайното пътешествие, сред тях и българинът Шефкет Чападжиев.

Пътуването с кораба на Ричард Брансън струва 200 000 долара. И въпреки огромната сума в листата на чакащите за място в кораба на Брансън има 80 000 души. Пред CNN милиардерът разказа, че в совалката има места за шест потенциални асронавти, които се намират в централната част на машината. Машината трябва да се издигне на височина от 60 000 фута, около 20 км., и се освобождава от кораба-майка. Пътниците достигнат открития Космос за около 10 секунди. Когато вече са в Космоса, те ще могат да стават от местата си, да гледнат навън през огромните прозорци, каквито досега не е имал нито един космически кораб, да се разхождат, да се почувстват като астронавти.

Румънски Великден по българското черноморие

Над 10 хиляди румънски туристи се очакват за празниците в България.Румънците се тълпят за Великден на българското Черноморие, пише днес румънското издание "Капитал".
Достъпните тарифи, многото чартърни полети и представянето на нетипични дестинации са основните "кукички", с които туристическите агнции се опитват да привлекат повече клиенти по време на миниваканцията за великденските празници, посочва изданието.
Над 10 000 румънски туристи се очаква да прекарат празниците извън страната, според данни на туроператорите. Голяма част от тях избират близки дестинации като България и Гърция.
"Това са дестинации, близки до Румъния, атрактивни от гледна точка на цените и още нещо - това са православни страни", обяснява Траян Бадулеску, говорител на Националната асоциация на туристическите агенции.
Най-атрактивните пакети от гледна точка на съотношението между цена и качетво са за България. Оферта за три дни при режим "all inclusive" с настаняване в тризвезден хотел е с цени, започващи от 77 евро, а ако се избере петзвезден хотел, цената достига максимум 200 евро.
Според Траян Бадулеску тази година се очаква над 5000 румънци да прекарат великденските празници на юг от Дунав.
"Българите отново ни изненадват Тази година дойдоха с тарифи, намалени с до 20 процента, защото искат да имат пълни хотели. Освен това представиха система от бонуси, като например безплатни нощувки за децата", посочва той.
Туристически агенции очакват също около 100 000 румънци да изберат на Великден местните курорти. Те също предлагат намаление на цените с до 20 процента спрямо 2009 г. В Бран например, където се намира прочутия замък на Дракула, тридневна ваканция струва 210 леи (51 евро), докато в района Буковина в северната част на страната цените достигат 300 евро с включени пет нощувки, полупансион, разходки с каляска и демонстрации на писане на яйца

ТУИ: Румънският туризъм изостава седем-осем години след българския

Румъния е 7-8 години след България що се отнася до развитието на туризма и не привлича чуждестранни инвестиции, докато съседната й страна осъществи значителен напредък вследствие на приватизацията в сектора, смята Детлеф Хьоне, директор на немския туроператор ТУИ за Мароко, Румъния и България.

"България осъществи значителен напредък след приватизацията в сектора, а Румъния за съжаление не успява да привлече чуждестранни инвестиции. Тук имам предвид и международните хотелски вериги, които отсъстват в Румъния. Що се отнася до развитите на туризма, то Румъния е 7-8 години след България", заяви Хьоне за Дойче веле. Представителят на ТУИ смята, че Румъния има всички природни дадености, необходими, за да бъде тя успешна туристическа дестинация, но не рекламира подобаващо туристическите си възможности.

"В Румъния има всичко, което би заинтересувало турист от друга страна. За германците по-специално, са атрактивни градовете в Трансилвания - Сибиу, Брашов, които изглеждат превъзходно. Сибиу през 2007 година бе Европейска столица на културата, но Румъния не използва, за съжаление, дори и подобно събитие, за да рекламира туризма си. През 2007 година бе нужна повече активност в тази посока", допълва Хьоне.

Друг проблем, с който се сблъсква Румъния, е късият сезон, недостатъчен, за да бъдат привлечени чуждестранни инвеститори, които имат интерес да развиват дейност в сезон с продължителност най-малко шест месеца. "Трудно е, защото сезонът в Румъния започва чак юни. Нашето лятно предложение - програмата "Слънчев бряг", е с 3-4 седмици по-къса за Румъния, отколкото за курортите в България. Този период от три месеца и малко в Румъния е прекалено къс за привличането на чуждестранни инвеститори, които имат интерес да развиват дейност през цялата година или най-малко в период от шест месеца. За съжаление подобно нещо не е възможно на румънското черноморие", казва директорът на ТУИ за Мароко,
Румъния и България.

През 2006 година туроператорът ТУИ се отказа да води туристи в Румъния и извади от рекламния си каталог румънските
туристически курорти, недоволен от условията за настаняване, високите цени в хотелите, шума и липсата на чистота в селищата по морето. Германската група ТУИ постави четири условия, за да се върне на пазара в Румъния. Първото бе, че границите на сезона трябва да бъдат ясно определени и той да започне най-късно на 15 март и да се закрие на 15 септември.

Второто условие бе да има директни полети от градове в Германия до Констанца на "конкурентни" цени. ТУИ поиска също министерството на туризма да започне рекламни кампании за промотиране на дестинацията Румъния. Последното условие на ТУИ бе цените в хотелите по румънското крайбрежие да бъдат конкурентни. Тази пролет ТУИ се завръща в Румъния с чартърни полети между Мюнхен и Констанца. Компанията, която ще осъществява полетите, които започват от 18 май, е Еър Берлин.

През месец февруари генералният директор на ТУИ Румъния Тим Гросе заяви, че бюджетът, предвиден за реклама на румънския туризъм в чужбина, който възлиза на около 5 милиона евро тази година, е прекалено малък и би трябвало да сеувеличи, за да бъдат постигнати задоволителни резултати. Неговото мнение се споделя и от Сдружението на националните туристически агенции в Румъния.

Гросе е на мнение, че броят на германските туристи, които идват в Румъния чрез посредничеството на ТУИ, може да
нарасне само, ако и румънската държава направи по-големи инвестиции за реклама на немския паза

Созопол ще участва със собствен щанд на туристическата борса TTR в Букурещ

За трета поредна година община Созопол ще участва със собствен щанд на Международната туристическа борса в Румъния- TTR Букурещ, която се открива утре, 25 март и продължава до 28 март. Активността на общината на борсата в северната ни съседка дава положителни резултати и през миналото лято бе регистрирано сериозно присъствие на румънски туристи в созополските курорти.

Участието на борсата тази година цели румънските туристи, както и останалите чуждестранни участници в международното изложение да получат по- добра представа за възможностите за туризъм в Созопол. Акцентите в рекламните материали са по отношение на богатата археология и история на града, разнообразната лятна културна програма на града и възможностите туристите да се докоснат до уникалността на созополската атмосфера с нейните традиции.

Посетителите на созополския щанд ще имат възможност да опитат типичните само за града сладки "дамги". Рецептата и технологията им се предава от поколение на поколение и е част от уникалната културна традиция на Созопол. Над 500 от тях ще прекосят северната ни граница и ще са част от рекламата на щанда на община Созопол.

През 2010 година община Созопол участва в три международни туристически борси. Политиката на общината е да бъдат привличани по-платежоспособни туристи, а Созопол да стане привлекателна дестинация за заможни туристи.

Туризмът изтръпна от идеята за промяна на ДДС

Браншът може да изгуби минимум 50 млн. EUR от провалени заявки

Ако се пристъпи към промяна на ДДС, туристическият бранш ще е сред най-пострадалите, коментираха пред в. "Пари" водещи мениджъри и експерти. Новата идея на правителството попари положителните им очаквания за слаби ръстове през 2010 г. Ако ДДС стане 22%, това ще увеличи оперативните им разходи, а най-голямото притеснение в сектора е, че може да се увеличи или дори да се премахне специфичната за бранша ставка от 7% за пакетите за чужденци. Чакат ни анулирания и провалени записвания, обърква ни се ценообразуването за 2011 г. и ще претърпим огромни загуби в дългосрочен план. Това е картината, която си представят от бранша, мислейки за резултатите от евентуално увеличаване на косвения данък.

Като домино
С вдигането на ДДС се задвижва домино ефект за туризма. Заради по-високия косвен данък браншът ще има и по-високи оперативни разходи за консумативите, без които не може - ток, вода, храна и т.н. Това ще го принуди да увеличи цените си, с което офертите за почивка в България губят едно от конкурентите си предимства. Докато в съседните държави намаляват цените, ние ще трябва да ги увеличаваме, как да привлечем туристи, питат работещите в сектора. Сега текат ранните записвания за лятото и при подобен сценарий те ще бъдат провалени, коментира за в. "Пари" Донка Соколова, председател на Българската асоциация на туристическите агенции.
От друга страна, вече подписаните договори по време на световните туристически изложения не може да бъдат предоговорени, като се начисли нов, по-висок ДДС или като се вземе предвид поскъпването на консумативите. Така загубите ще бъдат за сметка на бранша. При положение че годишните приходи от чуждестранен туризъм възлизат на 2.5 млрд. EUR, с данъчните промени можем да очакваме загуби от минимум 50 млн. EUR, прогнозира за в. "Пари" Любомир Панковски, изп. директор на "Алма Тур".

Да режем от опашката
Разходите за туризма ще се увеличат, бизнесът ще търси варианти как да ги компенсира. Единият от тях е да се увеличат цените, друг - да се освобождават служители. Това ще доведе до понижаване на качеството на предлаганата услуга и ще има негативен ефект върху сезона през 2011 г., коментира за в. "Пари" Румен Драганов, директор на Института по анализи и оценки в туризма. Той допълва, че очакванията секторът да излезе от кризата през тази година може да бъдат саботирани с новия ДДС. Негативният ефект ще е дългосрочен.

Блажените 7%
От сектора се притесняват и какво ще се случи с преференциалната ставка от 7% за пакетите за чуждестранни туристи. Досега не се е обсъждало дали и тя ще бъде увеличена с 2%, или пак ще се лансира идеята за изравняването на ДДС за всички услуги в сектора. От индустрията досега настояваха дори за намаляване на косвения данък, а ако правителството реши, че иска да увеличи и преференциалните 7% за туризма, вълната от недоволство ще е още по-голяма.

Сигурно е само несигурното
В туризма се работи с една година напред. Сега предстои да се подготвят и каталозите с оферти за следващата година. Какъв ДДС обаче да се заложи - 20 или 22%? Дори и сега да се направи корекция на данъка и да се обещае, че тя ще трае само една година, от туристическия бранш вече не вярват на правителството, което всеки ден променя решенията си и антикризисните си мерки. Кабинетът не трябва да предприема пожарникарски мерки от днес за утре, в туризма се работи година напред, възмущава се Панковски. Как да вярваме на финансовия министър, пита той. Единственото ясно нещо е, че всичко е объркано. Затова и туристическите босове призовават - не пипайте ДДС.

Държавата иска да убие туризма
Сега текат записванията за летния сезон и ако кажем, че искаме по-високи цени, браншът ще изгуби
Промяната на ДДС не с 2%, дори и с 1% ще е убийствена за туристическия бранш. Ние ще бъдем принудени да си увеличим цените на пакетите за лятна почивка в България, което масово ще откаже туристите да идват у нас. В Гърция цените и сега са ниски. Сега текат записванията за летния сезон и ако кажем, че искаме по-високи цени, браншът ще изгуби. А какво правим с договорите за август, които отдавна са подписани и са уточнени последните детайли? Разходите трябва да бъдат за сметка на чуждестранните ни партньори и ще има масови анулации.
Морският туризъм формира 70% от приходите на бранша. Те имат важен дял и в държавния бюджет, т.е. може да помогнат по време на криза. Държавата обаче, вместо да се погрижи за туризма, се опитва да го убие.
Донка Соколова, председател на Българската асоциация на туристическите агенции

сряда, 10 март 2010 г.

Остров Св. Кирик става културен и туристически център

Остров Св.Св.Кирик и Юлита край Созопол ще се превърне в
археологически резерват и средище за културен туризъм.
Това стана ясно след срещата между министъра на културата
Вежди Рашидов и министъра на регионалното развитие и
благоустройството Росен Плевнелиев, съобщиха от Министерството на
културата (МК).
Росен Плевнелиев заяви, че Морското училище, което се намира
на острова, ще се превърне в музей. С акт на правителството до 10 дни
Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ)
ще дари на МК сградата.
Междувременно Росен Плевнелиев и Вежди Рашидов подписаха
пет договора за предоставяне на безвъзмездна помощ по Оперативна
програма „Регионално развитие”. Общата стойност на отпуснатите по
програмата средства са 10 768 597 лв. Парите ще бъдат използвани за
ремонт на културни институти.
За основен ремонт и преустройство на Националния музей на
българското изобразително изкуство са отделени 3 625 196 лева.
Сградата на операта в Русе ще бъде ремонтирана с 1 187 493 лв., с 4 278
696 лв. ще бъде ремонтирана основната сцена на Драматичен театър „Ст.
Бъчваров” във Варна.
За ремонт и рехабилитация на сградата на Националната
професионална гимназия по полиграфия и фотография в София ще
бъдат използвани 950 599 лева.
Със 726 613 лв. ще бъде модернизацията на сградата на
Националното училище за музикално и танцово изкуство „Добрин Петков”
в Пловдив.

Приключи Международната туристическа борса ВАКАНЦИЯ/СПА ЕКСПО 2010







С рекорден брой посетители, представители на 348 фирми от цялата страна и над 20 страни от чужбина, приключи 27-та Международна туристическа борса ВАКАНЦИЯ/СПА ЕКСПО. От 25 до 27 февруари 2010 г. в НДК изложението събра десетки членове на БХРА, които се представиха на щанда на асоциацията, със самостоятелни щандове и участваха в дискусиите и презентациите на съпъстващата програма.Изложението беше открито от г-н Иво Маринов, заместник-министър на икономиката, енергетиката и туризма заедно с представители на дипломатически мисии на страни, участници в изложението, депутати, представители на браншовите организации в България и на Европейската асоциация на браншовите организации ЕКТАА. При откриването на изложението г-н Иво Маринов заяви, че съществува възможност по Оперативна програма Регионално развитие България да усвои 15-16 млн. за реклама като туристическа дестинация.Сред официалните гости при откриването бяха Благой Рагин, председател на БХРА и много членове на УС на асоциацията. Организатор на борсата беше “ПРИМ ЕКСПО”, със съдействието и под патронажа на Министерството на икономиката, енергетиката и туризма и браншови организации в туризма.Сред най-големите изложители от чуждестранните изложители отново са Гърция и Турция, представени от Националните си бордове по туризъм. С национално участие се представиха и Австрия, Кипър, Тунис, и за първи път - Италия и Доминиканската република с Националния си офис в Европа. В борсата участваха и туристически компании от Хърватия, Малта, Холандия, Тайланд, Русия, Израел, Германия, Великобритания, Перу, Македония. За първи път участие в изложението взеха фирми от Дубай, Словения, ЮАР.Министерството на икономиката, енергетиката и туризма участва с представителен щанд от 120 кв. м щанд, на който на регионален принцип се представиха общини, съвети по туризъм и туристически информационни центрове. Освен на щанда на БХРА, много регионални секции и членове на асоциацията се представиха със собствени щандове. Интересът на посетителите и колегите привлякаха красивите и оригинални щандове на община Сандански, община Велинград, община Несебър, община Велико Търново, община Банско, община Белоградчик и др. На борсата по традиция участваха самостоятелно кк „Албена”, хотелски комплекс „Поморие”, хотел „Гранд Ермитаж Сол Мелия”, хотелски комплекс „Езерец”, както и колегите от Източни Родопи, от Тур Клуб „Ремарк”, от РТА „Родопи”, от РТА „Стара планина”, от Съвет по туризъм-София, Съвет по туризъм - Пловдив и др.Рекордният брой посетители през трите дни на борсата тази година, доказа изключителния интерес на професионалистите и гостите от София и страната към участниците и техните предложения. На всички щандове туроператори и агенции предлагаха многобройни оферти за великденските и майски празници с много бонуси към тях; за екзотични и далечни дестинации; за автобусни екскурзии до близки и далечни страни. На борсата и тази година българите можеха да избират от сега изгодни почивки и екскурзии в сезона и извън него.По време на борсата Министерството на икономиката, енергетиката и туризма организира и участва с представители на бранша в няколко важни дискусии - конференция на тема „Туристическо райониране на България”, кръгла маса за новия Закон за туризма, инициирана от Българската асоциация на туристическите агенции (БАТА) с представители на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА), Българска туристическа камара (БТК) и Българския съюз по балнеология и СПА туризъм (БСБСПА), както и кръгла маса на тема „Повишаване конкурентоспособността на българския туристически продукт - добри практики”.В дискусията за новия Закон да туризма участваха заместник-министър Иво Маринов, председателят на БАТА Донка Соколова, председателят на БХРА Благой Рагин, председателят на БТК доц. Цветан Тончев и представителят на БСБСПА Сийка Кацарова заедно с десетки колеги-членове от представените организации. От името на членовете на БХРА позицията на асоциацията представи Георги Щерев, член на УС на БХРА и председател на Съюза на хотелиерите - кк "Златни пясъци". С голям интерес се проведе още една кръгла маса на борсата ВАКАНЦИЯ/СПА 2010 - "Повишаване на конкурентоспособността на българския туристически продукт - добри практики" събра в зала 8 на НДК много колеги от различни туристически региони. Свои мнения и предложения в кръглата маса представиха доц. Николина Попова, Любомир Пармаков, Соня Енилова, Любомир Попйорданов. От името на БХРА доц. д-р Соня Алексиева, член на УС на асоциацията, ръководител на секция "Туризъм" на Нов български университет представи своята гледна точка за проблемите с комуникациите, рекламата и работещите послания в българския туризъм.Богатата съпътстваща програма на изложението предложи много дискусии и презентации, представяне на фолклорни и кулинарни изненади, демонстрация на нови технологии, езикови програми, занаяти и др. В рамките на изложението бяха връчени наградите на сп. „Туризъм и отдих” – „Златен приз” и наградите на 27-та Международна туристическа борса ВАКАНЦИЯ/СПА ЕКСПО.