неделя, 27 март 2011 г.

Над 2,1 милиона зрители гледаха старта на "Столичани в повече"

Първият епизод на комедийната драма "Столичани в повече”, излъчен снощи от 21 ч. по bTV, привлече близо 70% от цялата ТВ аудитория, или 2 122 000 зрители за таргет група All4+. Това сочат предварителните пийпълметрични данни за 23 март в слота 21 – 22 ч. Сериалът, продукция на bTV съвместно с Dream Team Productions, постигна близо 30% рейтинг, като привлече повече зрители от поредния епизод на "Забраненият плод” (рейтинг 25,92% и дял 57,18% за аудитория All4+), излъчен от 20 ч.

"Столичани в повече” е вторият български сериал в ефира на bTV, а и в телевизионния ефир като цяло, създаден по правилата и със средствата на голямото кино. bTV стратегически се фокусира в развитието на българското кино, български актьори, идеи, сценарии и режисьори, защото вярваме, че у нас има изключително талантливи творци и артисти - и успехът на пилотния епизод на "Столичани в повече” го доказва”, коментира Апостол Пенчев, директор "Телевизионни програми”, bTV Media Group.

"Столичани в повече” предизвика и бум от изцяло положителни коментари в страницата на сериала Stolichani.btv.bg, както и във Фейсбук страницата на сериала.

Хотели all inclusive пласирали храна с изтекъл срок, сигналът е и от клиенти, и от конкуренти


Хотели, които работят по схемата all inclusive, зареждали храни с изтичащ срок от хипермаркетите на занижени цени и ги пласирали сред гостите си. Хипермаркетите пък по този начин спестявали разходите за екарисаж. Такава информация е получил шефът на новата Агенция по храните Йордан Войнов и от потребители, и от конкурентни обекти, съобщи самият той в интервю за БНР. Предстои сигналите да бъдат проверени. Войнов обясни, че досега такова нарушение не е засичано, защото преди създаването на мегаагенцията ресторантите към хотелите са били проверявани от здравните, но не и от ветеринарните инспекции. Проверките ще се правят въз основа на оценка на риска. "Всички продукти, които пристигат в ресторантите, трябва да са със съпроводителни документи и ние ще установим по техния дневник за входящия контрол откъде и какви продукти пристигат", каза шефът на агенцията. Ведомството планира да започне активните проверки в заведенията от 1 април, малко преди началото на летния туристически сезон, когато собствениците се подготвят да посрещнат първите си гости. Акцент в работата на инспекторите ще са и малките заведения, които необосновано разширяват асортимента си. "Малките заведения, които са нямат необходимите условия, фактически работят като ресторанти, предлагат асортимент като ресторанти без да имат съответните кухни и хладилни съоръжения", каза Войнов. Той даде пример с кафенетата, които имат право да предлагат само напитки и кафе и най-много сандвичи, но не и супи и салати или снек баровете, които разширяват асортимента си до "хиляда и няколко ястия". "Няма да има толерантност към нито един служител", увери Войнов по повод скандала с двама негови корумпирани подчинени.

Календарът на бирените фестивали през 2011 г. вече е известен

Календарът на бирените фестивали през 2011г вече е на разположение на любителите и ценителите след като всички бирени центрове обявиха плановете си за тази година.

Биреният сезон вече започна с деня на Свети Патрик, който се чества на 17 март в Ирландия. По време на фестивалната седмица столицата на Ирландия Дъблин посрещна хиляди гости от чужбина и ирландци,, пристигнали в зелената държава, за да се насладят на празничната атмосфера. Те можаха да присъстват на карнавални шествия, да посетят местните пъбове, където да опитат класически тъмен ейл с ярко изразен вкус на хмел, както и световно известните марки Guinness и Kilkenny.

Чешкият бирен фестивал е млад, но вече набира популярност не само в страната си, но и в чужбина. Той се провежда от 12 до 28 май в столицата Прага вече трета година. Посетителите могат да опитат над 70 марки местна бира с най-високо качество, както и да участват в уличните празненства. Фестивалът се откроява със собствената си валута - "бирен талер". Тази година входът ще е безплатен, а бирата ще се продава на една цена.

Макар че не се смята за бирена държава, Русия вече имат деветгодишен опит в организирането на бирени фестивали в Москва и Санкт Петербург. Особено място заема Големият московски фестивал на бирата, който отскоро е и международен. В Олимпийския комплекс Лужники в началото на лятото ще бъдат представени 150 вида бира от Русия, Германия, Украйна, Беларус, Чехия и Белгия и още толкова мезета към него. Огромни павилиони, просторни цветни шатри, улични кухни и дървени сцени гарантират много бира и веселие.

Страната на пъбовете – Великобритания, кани любителите на бирата в Лондон на бирен фестивал, който ще се проведе от 2 до 6 август т.г. На празника ще бъдат представени 350 вида ейл, стотици видове ябълков и крушев сайдер, както и над 300 вида бири от други държави. Конкурси на старинни песни, жива музика, игри и атракции ще разнообразяват времето на посетителите. Освен място за развлечения биреният фестивал е и сцена, на която се представят и биват избирани най-добрите марки бира, както и на най-добра пивоварна. Печелившият се задължава следващата година да участва с нов вид собствена бира, създадена специално за фестивала.

От 6 до 8 септември Гранд плас в Брюксел посреща на традиционния Белгийски бирен фестивал ценители от Белгия, Франция, Холандия и Люксембург. Те идват тук, за да опитат най-добрите сортове, представени от 30-те белгиййски пивоварни. Освен традиционните видове тук могат да се намерят и плодови бири – малинова, вишнева, лимонова, ментова и пр. Особено място заемат манастирските бири. Цената е народна – 1 евро за халба.

Октоберфест в Мюнхен е фестивалът, който няма нужда от представяне, просто защото е станал нарицателно за бирени празници. Стартират третия уикенд на септември и продължават няколко седмици, събирайки почитатели на бирата. Онези, които искат да направят дегустационен тур из 14-те павилиона, е препоръчително да си запазят предварително места в шатрите. Особеност на феста е, че бирата се вари специално за него, отлежава по-дълго, има специфичен вкус и алкохолно съдържание между 5,2 и 6%.

Американският Денвър посреща любители на бирата от 3 до 5 октомври. Големият фестивал на Денвър се провежда от 1982 г. И събира ежегодно над 20 хиляди почитатели и познавачи на бирата. Казват, че това е фестивал с най-голям избор на бири в света. Тук посетителите няма да намерят пивоварни с вековни традиции, но пък участниците предлагат само най-добрата си продукция.

След това любителите на бирата могат да се завърнат в Европа, където да направят истенски бирен маратон, посещавайки празниците в Щутгарт /септември-октомври/, Стокхолм /септември/, Антверпен /ноември/ и Уелс /ноември/.

АРА: С 14% са спаднали инвестициите в реклама през 2010


Всяка година през март председателят на Асоциацията на рекламните агенции (АРА) Красимир Гергов си запазва привилегията лично да съобщи най-чаканите цифри от индустрията на годишния рекламен форум на сдружението. Тогава се прави и отчета на АРА, който оценява рекламния пазар и направените инвестиции по медии. Прави се прогноза и за настоящата година. Според отчета на асоциацията, приходите от реклама през 2010 г. са спаднали с 14% г в сравнение предишната година. "През 2009 година нетните рекламни приходи са били 382 млн. лв., през 2010г. те са 329 млн. лв. Прогнозните резултати за 2010 г. показват двойно по-голям спад от очаквания", каза Гергов. Преди година АРА очакваше намалението да е с около 7-10%, но реално то е 13.9%. Тенденцията се проявява за втора година поред след над 27% спад през 2009 г. Въпреки негативните резултати, прогнозите на асоциацията за тази година са за ръст в продажбите на реклама между 7 и 10%. "Тази година са изборите и това ще окаже влияние върху рекламния пазар", обясни Красимир Гергов. Единственият сектор, в който има ръст на рекламните инвестиции през 2010, е интернет - брутните бюджети в този канал са порастнали с около 11%. Прогнозата е, че през 2011 инвестициите в интернет ще представляват 6% от общия рекламен пазар. Най-потърпевши по данни на медиа шопа "Пиеро 97" са печатните издания. Загубите в сектора са 11% на база на брутните рекламни постъпления. Според Красимир Гергов "нетните загуби достигат 32%, като вестниците са два пъти по-засегнати от списанията". Брутните рекламни инвестиции в преса през 2010 година са 157.53 млн. лв. в сравнение с 2009, когато са били 176.10 млн. лв. , според доклада на една от най-големите медиа агенции "Пиеро 97" . Телевизионният бизнес запазва нивата си на рекламни инвестиции от миналата година. Брутните постъпления в сектора през 2010 г са 648.17 млн. лв., а през 2009 са били 647. 33 млн. лв. Реалният спад при телевизиите на базата на нетните рекламни приходи през 2010 всъщност -10,5% в сравнение с 2009. Над 90% от бюджетите на големите рекламодатели са отишли в националните телевизии. Ефирните канали са намалили цените си през 2010 г в рамките до 5%, констатира още докладът на "Пиеро 97". Останалите телевизии са се борили за сделки с все по-намаляващи стойности. Тенденцията от 2009 г за намаляване на цените и "изстискване" на все повече отстъпки продължи през 2010г. с пълна сила, смятат от медиа агенциите. Като непосилна или последна за някои печатни издания определи 2011 година изпълнителният директор на "Пиеро 97" Иво Цеков. Според прогнозите му през тази година радиото има всички предпоставки да запази добрата си позиция. По данни на TV Plan за първите два месеца на 2011г. има спад от 19% в брутните бюджети за преса, но това е нещо характерно за началото на всяка година. Вероятно тъкмо тези констатации са мотивирали авторът на доклада - изпълнителния директор на "Пиеро 97" Иво Цеков да озаглави презентацията си "Цената на компромисите".

Рекламирането е вредно за вашето здраве


Актьорът Тимъти Далтън като легендарния английски шпионин Джеймс Бонд е рекламно лице на цигарите Lark в "Упълномощен да убива" през 80-те години. Пак тогава Марго Кидър, пресъздавайки комиксовия персонаж Лоис Лейн, се носи в облаци от дим, пушейки Marlboro в "Супермен". А можете ли да си представите актрисата Марлене Дитрих на екран, без драматично да размахва цигаре в ръка? Някои филмови образи в миналото биха били немислими и непълни без присъствието на тънкия дим от цигара. С въвеждането на строги законодателни мерки за ограничаването на тютюнопушенето обаче те постепенно изчезнаха от Холивуд. Тютюневата индустрия отдавна няма право да позиционира продуктите си във филми, но скоро и на режисьорите и сценаристите в България може да се наложи да избягват пушенето в произведенията, които създават, пък били те и важни за изграждането на даден образ или внушение. Или поне това се предвижда в пакет от мерки за ограничаване на тютюнопушенето и рекламата на тютюневи изделия на Министерство на здравеопазването(МЗ), които трябва да бъдат въведени до 2013 г. Освен ограничаването на тютюнопушене във филмовите и екранни продукции, планът на институцията включва още забрана на пряката и непряката реклама на тютюневи изделия, както и употребата на стимули, насърчаващи покупката им. Ще се забрани излагането на тютюневи продукти и изображенията им в местата за продажба на дребно. Министерството предвижда и продажбата на цигари да се извършва само в специализирани за целта магазини, което ще прекрати разпространението им в кварталните магазини и големите вериги супермаркети. Друго предложение на МЗ е публичното обявяване на бюджетите за реклама, спонсорство и промоции на компаниите - производители на цигари. Планът за ограничаване на тютюнопушенето е изготвен от Министерството на здравеопазването съвместно с Министерството на икономиката, енергетиката и туризма и Министерството на културата. Предложенията са публикувани насайта на МЗ и в срок от 2 седмици всички засегнати страни ще могат да заявят позициите си. От пресцентъра на министерството обясниха, че очакват в срок от един месец проектът да бъде обсъден и гласуван на Министерския съвет. Новите предложения съвсем естествено не се приемат радушно от тютюневата индустрия. Отзвук от тях ще има и върху рекламния бранш и по-специално върху рекламните агенции, специализирани в BTL (below the line - букв. реклама под чертата, немедийни рекламни активности) услуги, за които промоциите на тютюневи изделия са сериозен източник на приходи. Към момента българското законодателство забранява рекламирането на тютюн и производните му в радио- и телевизионни предавания, преса и интернет. Допустимо е във външната реклама на тютюневи изделия да присъства само търговска марка, но не и рекламен слоган. Новият пакет от мерки обаче предлага на цигарените компании да бъде забранено да стимулират продажбата на продуктите си пряко или косвено, например чрез аксесоари към продукта. Според производителите на тютюневи изделия такъв тип сериозна регулация задължително трябва да се изгражда в диалог с индустрията. "Някои от предложените мерки все още са обект на обсъждане в ЕС или в международните организации, от които произлизат. Ние бихме подкрепили всяка разумна и справедлива регулация, която отчита легитимните интереси на законния бизнес. Считаме, че основният приоритет на държавата трябва да бъде справянето с незаконната търговия с цигари, след което да се насочи към другите регулации в сектора. Законодателството, свързано с тютюневите изделия, трябва да е насочено към ограничаване на незаконната търговия, а не към създаване на ненужни бариери пред законния бизнес", се казва в официалното становище на British American Tobacco - България, по проблема. Производителите на тютюневи изделия са скептични, че мярката за забрана на излагането на тютюневи изделия и техните изображения в магазините на дребно ще постигне желания ефект, а именно да намали тютюнопушенето. Николай Михайлов, мениджър "Корпоративни въпроси и комуникации" на Japanese Tobacco International (JTI), смята, че подобна мярка би подпомогнала прикриването на нелегални продукти от недоброжелателни търговци. Той цитира анализи на компанията от други пазари с подобни ограничения, според които те са довели до увеличаване на нелегалната търговия с тютюневи изделия в страната. "Местата за продажба трябва да останат зона за комуникация с потребителите, където те могат да направят осъзнат избор - да вземат решение кой продукт да купят, дали изобщо да си купят цигари или не", коментира още Михайлов. Подобна позиция застъпва и българският производител на тютюневи изделия "Кингс табако" ЕАД. "Със забраната за излагане на цигари на витрините на магазините няма да се постигне търсеният ефект от намаляване на тютюнопушенето, а ще бъде в голяма степен възпрепятствано навлизането на нови марки и продукти", убеден е Милен Щерев, маркетинг директор на компанията. Част от мерките, предвидени в плана за ограничаване на тютюнопушенето на МЗ, обаче изненадващо се подкрепят от индустрията. Така например предвидените рестрикции по отношение на пушенето в български филми и телевизионни предавания се приветстват от JTI. "Като международна компания сме твърдо против излагането на тютюневите продукти във филмови продукции и сме против този начин на реклама", категоричен е Николай Михайлов, мениджър "Корпоративни въпроси и комуникации" в компанията. Според плана на МЗ вече има и сключено споразумение с филмовата и телевизионната индустрия да се излъчват реклами против пушенето на цигари в началото и края на продукции, в които има сцени с никотинови продукти. В пакета от мерки е разписано още, че тютюневите компании ще бъдат задължени да предоставят информация за рекламните си бюджети на институциите. Към момента те не са длъжни да го правят. Николай Михайлов от JIT коментира, че ако държавата започне да събира подобна информация от фирмите, то би било редно и МЗ да се отчита по-прозрачно как изразходва средствата по програмата за ограничаване на тютюнопушенето. "Ако се прибегне към такава мярка, ние сме за пълна прозрачност", отбеляза още той. Ако всички предложения на Министерството влязат в сила от 2013 г., те ще окажат влияние и върху рекламния бизнес. "Нашият бранш не е основен играч на рекламния пазар, но все пак почти всички участваме на него и оттеглянето ни би имало негативен ефект върху фирмите от рекламната индустрия", смята Милен Щерев от "Кингс табако" ЕАД. Той допълни, че ако новите мерки бъдат приети, компанията ще насочи усилията си в промоции към търговците на дребно. Чавдар Кенаров, криейтив директор и партньор в Noble Graphics Studio, които доскоро работиха с Phillip Morris, също изрази опасения, че идват трудни времена за рекламните агенции, които обслужват тютюневи компании. По думите му те ще трябва да бъдат изключително гъвкави в творческите си предложения към тях. "Полето за изява в масовите медии се свива и най-вероятно рекламата ще трябва да се насочва все по-силно към онлайн комуникацията. Ще се използват и самите опаковки. В крайна сметка това е легален продукт, чиято опаковка може да се използва като рекламен канал", обърна внимание той. Кенаров не се зае да прогнозира какъв ще бъде цялостният ефект върху рекламния пазар. "Не се наблюдават кой знае какви промени в пазара на тютюневите изделия през последните години заради вече съществуващите ограничения", обясни той. И заключи: "При новите условия всичко ще зависи от креативността на агенциите." Министърът на културата Вежди Рашидов е първият, който се обяви срещу наложените мерки. Това доказва, че тепърва предстои ожесточен дебат по темата.
Какво предлага МЗ? 4.1. Въвеждане в законодателството на забрана на всички форми на пряка и непряка реклама на тютюневи изделия и тютюнопушене - 2013г. 4.2. Въвеждане в законодателството на забрана за употребата на преки и косвени стимули от страна на производители и търговци, които насърчават закупуването на тютюневи изделия от населението на територията на страната - 2013г. 4.3. Регламентиране на забраната за излагане на тютюневите изделия или тяхно изображение в местата за продажба на дребно - 2013г. 4.4. Регламентиране на изискването тютюневата индустрия да предоставя информация за разходите, които прави за реклама, промоция и спонсорство, съгласно ръководните принципи по чл. 13 на РККТ - текущ. 4.5. Постигане на договореност с филмовата и телевизионната индустрия за ограничаване на тютюнопушенето в българските игрални и телевизионни филми и предавания и въвеждането на задължителна реклама против тютюнопушенето преди и след излъчването на съответната продукция съгласно ръководните принципи по чл. 13 на РККТ- 2013г.

понеделник, 21 март 2011 г.

Ефекта на доминото:експеримент с диетична кола и ментос


Коментарите оставям на вас .....
И моля ви не пробвайте това в домашни условия ...

"Adidas is all in": the new ad campaign

,
Най-новата реклама на Adidas "Adidas is all in " като в нея взима участие Лионел Меси ,Кети Пери,Дейвид Бекъм, В.О.В . и Дерек Роуз .Режисъор на клипа е Ромеин Гаврас ,а песента към клипа се казва:"Civilization" и е на френската група Justice.

Публикуваха първия препоръчителен стандарт за работа в уеб рекламата у нас

Целта на проекта е да разработи и наложи препоръки за стандарти в областта на уеб рекламата в България

Българската уеб асоциация и Интерактив Асошиейшън България (IAB) публикуваха първия препоръчителен стандарт за работа в уеб рекламата: „Стандартни размери банери за българския онлайн пазар – 2011”, съобщиха от двете организации.

Документът е първият резултат от съвместната работа на организациите по проект „Работна група Уеб реклама”, който се осъществява с подкрепата на Българската Асоциация на Рекламодателите (БАР). Целта на проекта е да разработи и наложи препоръки за стандарти в областта на уеб рекламата у нас.

Препоръчителните стандартни размери банери се отнасят само до рекламни банери с файлови формати Flash, JPG/JPEG, GIF.

Членовете на работната група са събрали и анализирали информация за различните размери банери, използвайки показателите „интерес” и „наличност”. Според броя точки, събрани за наличност и интерес, са избрани и класирани следните стандартни размери банери:

• 300x250 // Medium Rectangle
• 728x90 // Leaderboard
• 160x600 // Wide Skyscraper
• 468x60 // Full Banner
• 300 x 600 // Half Page Ad

Участниците в проекта са решили в настоящия стандарт да се запазят наименованията на английски език за различните размери банери, като препоръчват английските имена да се използват в рекламни тарифи, медиа-планове и други подобни документи с цел лесното разпознаване на международната терминология.

В ситуации или документи, където е наложително и неизбежно английските термини да бъдат заменени с български, се препоръчва използването на следните описателни названия:

• 300x250 // Квадратен банер
• 728x90 // Хоризонтален банер
• 160x600 // Вертикален банер
• 468x60 // Малък хоризонтален банер
• 300 x 600 // Голям вертикален банер

Всяка година работната група ще прави преглед на настоящия стандарт, с цел неговото осъвременяване и развитие, съобразно пазарните тенденции.

Мултимедийните рекламни банери (richmedia ad units) ще бъдат разглеждани от работната група в отделен документ поради творческата и технологична сложност на изработката и реализацията им.

Към момента на издаването на стандарта в проекта участват представители на 28 водещи компании от уеб бранша - дигитални агенции, рекламни агенции, уеб студия и медии, сред които е и Инвестор.БГ.

„Нашата цел е с работната група да осъществим саморегулация в бранша. С професионалното съдействие на Интерактив Асошиейшън България и независимите експерти сме сигурни, че ще успеем да защитим интересите както на фирмите, предоставящи уеб услуги, така и на техните потребители”, заяви Дора Василева, председател на Българска уеб асоциация.

„Обединените усилия с Българска уеб асоциация и експерти от бранша за рекламните стандарти са предназначени за специалистите по маркетинг, агенциите и медийните компании при създаването, планирането, купуването и продажбата на интерактивна реклама. Целта е да се намали и опрости работата на агенциите и да се използват най-ефективните формати за реклама за рекламодателите, което ще доведе до развитие на дигиталния рекламен пазар в правилната посока”, сподели Жанет Найденова, председател на Интерактив Асошиейшън България.

Дешифрират „първата” българска азбука


Тайната на нашите древни руни Мурфатлар разчетени През 1957 година, при изкопни работи в стара римска кариера в Северна Добруджа, близо до село Мурфатлар (дн. Басараб, недалече от голямото пристанище Констанца), в днеша Румъния, е открит раннохристиянски скален манастир. Стените му са изпълнени с рунически, кирилски и глаголически надписи графити. Румънски и български учени посещават мястото и публикуват находките. Оттогава насам са правени редица опити за дешифрирането им с помощта на голям брой древни писмености и езици. Въпреки това и до днес широката публика е слабо запозната с руническа писменост на древните българи, тъй като и досега тя не е разчетена убедително Намек за нея се съдържа в началото на „Сказание за буквите”, където Черноризец Храбър казва, че „преди славяните (българите) нямали азбука, а бидейки езичници, пишели и гадаели с черти и резки”. През 1992 г. руския академик Г. Турчанинов публикува своите резултати от дешифрирането на донско-кубанската (алано-българска) руническа писменост, която е била разпространена на територията на Кубратовата Велика България. Част от знаците на тази древна азбука са графично идентични с мурфатларските, което отваря пътя за разчитането на им, но така или иначе болшинството от руните си остават „кодирани”. В началото подобно на други изследователи, приемах, че тази писменост отразява единствено тайнствения език на прабългарите След успешно разчитане на няколко по-кратки надписа неочаквано се “появиха” старобългарски (славянски) думи, както и признаци, характерни за старобългарската граматика! Друга част от думите обаче несъмнено имаха прабългарски произход, което говори за ранната епоха на създаване на тези надписи – далече преди идването на Кирило-Методиевите ученици в България в края на IX век. За да определя фонетичните стойности на останалите руни, направих съпоставка между прабългарските надписи с гръцки букви и руническите и установих наличието на сходни или идентични думи, изписани и с двете азбуки. Този метод се оказа удачен, тъй като мурфатларският манастир се е намирал на територията на Първата българска държава и по-всяка вероятност е бил основан и обитаван от български монаси. Тук ще се спра на един от по-дългите и интересни надписи от Мурфатлар, който е изписан върху горното рамо на изрисуван върху стената кръст. Първата дума в него е твърде особена, тъй като представлява съкратено записване на някаква известна християнска фраза. Замествайки познатите руни в нея със съответните им звукови стойности, получих абревиатурата ИХ*СС. Знаех, че в Средновековието е била популярна една християнска формула, която често е била записвана в съкратен вид като Ιχθυς („риба” на гръцки). Това съкращение всъщност означава Ιησους χριστος θεου υιος σωτηρ т.е. Исус Христос Божи Син Спасител. Когато съкратих българския превод на формулата получих ИХБСС – съкращение, идентично на това от надписа. Неизвестната руна се оказа буквата Б. Вече нямаше съмнение, че целият надпис е на старобългарскиСлед увеличаване на изображението внимателно копиране на текста и съединяване на пренесените на нов ред думи получих следното изречение: ИХБСС Х МАНИХ ИЛИЕ ИЧИГИ ГЙТГИ БОГОМ ЧИЙ ИЛИЕ Е ИГУМЕН А Това на старобългарски е звучало така: И[сус] Х[ристос] Б[ожи] С[ин] С[пасител]. Х[ристов] монах Илие ичиги [ди]гит[ои]ги Богом, чий Илие е игумен. А[мин]. В граматично и лексикално отношение текстът наистина е близък до старобългарския, но в него има употреба на прабългарски думи с неясно значение. И двете думи са известни от един надпис върху съд от съкровището от Надь-Сент Миклош (някога в Австро-Унгария, след 1918 г. в Румъния), който гласи: BOYΛA ZOAPAN TEΣI ΔYΓETOIΓH BOYTAYΛ ZOAPAΝ ΗTZΗΓΗ TAΓROΓΗ TAIΣΗ Този прочит на раннобългарските надписи хвърля допълнителна светлина върху развитието на езика и етногенезата на българите през първите две столетия от съществуването на Дунавска България. Оказва се, че ранните българските владетели приемат гръцкия език за държавен и гръцката азбука за официална, докато старата руническа азбука, донесена от прародината им, остава в употреба предимно за частни нужди – за графити, гадаене, тамги и т.н. В един определен исторически момент тази руническа азбука е актуализирана и пригодена за новите условия – масовата християнизация и окончателното налагане на славянския език. Този преломен момент в българската история по всяка вероятност съвпада с управлението на княз Борис I през втората половина на IX век. По една или друга причина обаче тази първа оригинална българска азбука не се налага, а е изместена от глаголицата и кирилицата. Последната все пак запазва известен брой рунически знаци, отразяващи букви, липсващи в гръцката азбука като носовките, буквите Ъ,Ч, Ц и др. В заключение можем да кажем, че руническата мурфатларска писменост представлява първия опит за създаване на оригинална българска, а може би и християнска азбука.

България на туристическите изложения в Чехия и Турция


На 11.02 стартира туристическото изложение в Прага, Чехия, в което участие ще вземе и нашата страна. На щанд от обща площ 80 кв.м. българските туристически продукти ще бъдат презентирани от Софийска община, Бургас,Несебър и Министерсвото на икономиката, енергетиката и туризма.

Това изложение в чешката столица е едно от най-важните и значими в цяла Европа и ще продължи до неделя. То е 20 – то подред и се организира съвместно със Словакия, съобщиха от БНР.

На събието ще присъстват над 700 изложители от общо 50 държави. Около 80 туристически фирми ще представят своите най-горещи промоции за предстоящия летен сезон, както и за зимния сезон през 2011 – 2012 година.

Миналата година на изключително добро ниво бяха страните от Средиземноморието, Куба, Доминиканската република, Сирия, Израел. И този път погледите са насочени към тях. С доста изгодни оферти Египет, Мароко и Ямайка ще примамват повече чуждестранни туристи. Изложението няма да пропуснат и представители от Виетнам, Етиопия, Синегал и т.н.

Словакия ще запознае посетителите със своите най-известни курорти и забележителности, както и с готовността на столицата Братислава и град Кошице за световното първенство по хокей през 2011.

Посетителите също така ще могат да слушат историите на пътешественици в 10 – ят подред „WORLD FILM“, както и да гледат различни туристически филми. Ще се разиграе и томбола „Пътувания за милион”.

В Турция също вече стартира 15 – тото подред международно туристическо изложение „Емит 2011”. То ще продължи до 13 февруари, а на него ще има представители от около 60 страни от Европа, Азия и Афика. Разбира се, то няма как да мине без участието на България.

Туристическият бранш очаква по-силен летен сезон


По-засилен интерес към българските морски курорти, увеличени ранни записвания, очаквания за по-добър сезон. Такива са нагласите на туристическия сектор след приключването на трите най-големи международни борси преди началото на лятото - ITB в Берлин, както и MITT и Intourmarket в Москва. Засега се отчита увеличение на записванията от всички пазари без Великобритания, като основната причина е раздвижването на икономиките в тези страни.

15-25% е ръстът в записванията на германските туристи
20-40% е увеличението при руснаците

Освен външните фактори туроператорите казват, че по-позитивната прогноза е и заради добрата ценова политика на хотелиерите. Засега най-големи ръстове се регистрират при туристите от Германия и Русия, както и част от централноевропейските държави. По-добри са и прогнозите за скандинавските страни, казват туроператори. След две трудни години за туристическия бранш консултантите са на мнение, че през тази година повечето граждани на западноевропейските държави и на Русия ще започнат отново пътувания зад граница. Ситуацията в арабските страни обаче ще размести интереса им, като големият печеливш от проблемите в Египет и Тунис се очертава да бъде Турция, макар че се очаква двете африкански държави да възстановят част от туристическия поток.

Засилен интерес има и към испанските курорти, ръст регистрират още Гърция, Кипър и Хърватия. По данни на консултантската компания GfK през тази година германските туристи, които са и най-пътуващата нация в света, ще увеличат почивките в чужбина, като за момента има 18% ръст на резервациите.

"Потребителите в Германия са готови да харчат повече, отколкото преди кризата, за пътувания", казва маркетинговия мениджър в компанията Щефан Ниг, цитиран от DW. По думите му освен увеличения брой пътувания германските туристи ще увеличат и разходите си за почивки. Подобни са очакванията на консултантите и за всички западноевропейски държави без Великобритания, където се очаква разходите за туризъм да бъдат съпоставими с предходната година.

На изминалите борси в Русия местните туроператори също съобщиха, че расте интересът към почивки в чужбина. В Русия за разлика от Германия все още не са започнали чартърните линии до Египет и Тунис, които бяха прекратени покрай размириците в двете арабски държави. По данни на "Росавиация" 25 на сто от туристическите полети от страната са към Египет. Местни туроператори казват, че е твърде възможно при настоящата ситуация те да бъдат насочени към други държави, основно Турция.

Повече записвания от Германия

На фона на общото събуждане на външните пазари българските туроператори също очакват по-силен интерес към курортите по Черноморието, показа допитване на "Дневник" до част от компаниите. "Има раздвижване на германския пазар, както и увеличение на ранните записвания", коментира представителят на TUI в България Валентин Йосифов.

По думите му ранните резервации, отстъпките за които са били сравнително високи, са с ръст от около 20- 25% при повечето компании. Подобно е и мнението на управителя на "Сънтурс" Венцислав Танчев, който казва, че различните компании отчитат ръст между 15 и 25% на записванията от Германия. По думите му обаче трябва да се има предвид, че и през тази година резервираните чартъри към страната са по-ограничени заради предпазливост от страна на германските фирми.

По-силен интерес и от Русия

По данни на туроператорите през тази година има по-засилен интерес и от другия важен пазар за летния туризъм - руския. "Категорично може да се каже, че в Русия ще има увеличение на обемите", каза управителят на "Алма тур" Любомир Панковски. По думите му в момента ранните записвания от страната са почти двойно повече спрямо миналата година и се очаква броят на седалките в самолетите през лятото да бъдат увеличени между 20 и 40 на сто за различните компании.

През тази година руската държавна структура за авиацията "Росавиация" допусна конкуренция при чартърите до България, като полети за Бургас и Варна ще могат да изпълняват свободно осем компании. По повод на това решение генералния директор на туроператора "Солвекс" Ирина Петрова коментира пред изданието "РКБ дейли", че цените за полетите ще намалеят, а България ще стане най-евтината морска дестинация на руския пазар.

Туроператорите казват, че има по-засилен интерес и от други държави. Ръст се очаква от всички централноевропейски страни и от Бенелюкс (Белгия, Холандия и Люксембург). "Интересно е, че сега има увеличение и от скандинавските държави", казва Валентин Йосифов. През последните няколко години България отчиташе постоянно намаление на туристите от тези страни.

По думите на Йосифов спад на записванията се регистрира във Великобритания, но "на фона на лошата икономическа ситуация там това не е изненада". "Има ръст на записванията в централноевропейските държави, като най-добре се развива ситуацията в Полша, откъдето договорихме и допълнителен самолет", казва и Венцислав Танчев.

Настоящите двуцифрени увеличения при ранните записвания са на база на изминалите две години. Тогава обаче заради кризата много по-малко хора планираха отрано почивките си и съответно правеха такива резервации. Поради тази причина и туроператорите казват, че в рамките на сезона увеличението на туристите ще бъде по-малко от настоящите двуцифрени нива, но със сигурност през тази година секторът ще излезе на плюс. Записванията в последната минута (last minute - б. а.), които бяха силно застъпени в последните две години, вероятно пък ще намалеят.

"През тази година България няма да е конкурентна при записвания last minute", смята Венцислав Танчев. По думите му част от европейските туристи ще бъдат изкушени "да запазят петзвезден хотел в Египет или Тунис на цената на тризвезден в България".

Както при всички конкурентни дестинации, така и в България основната причина за по-позитивните очаквания е раздвижването на икономиките в големите пазари. В свой анализ консултантът проф. Берне Фредире казва, че "на западноевропейците им е омръзнало да пестят покрай кризата и по-голямата сигурност за работата им ще ги накара да се насладят на страстта си да пътуват".

"Не можем да отречем влиянието на външните фактори, но трябва да се отчете и че българските хотелиери в последните години водят много постоянна и дисциплинирана ценова политика, която сега се отблагодарява", казва Валентин Йосифов.

Раздвижване и в съседните страни

Всички основни конкуренти на България също отчитат повишени записвания, като за момента с най-високи резултати е Турция. По данни на туроператори в страната ранните записвания за турските курорти са с ръст между 30 и 40%, като се очаква засиленият интерес да продължи през целия сезон. През миналата година част от хотелите в Турция са сключили договори за повече места от капацитета си и според анализатори се очертават сериозни трудности за изпълнението им.

Турция регистрира рекорден интерес и от скандинавските държави - пазари, които до момента не са били в големи обеми. Испания е другата туристическа държава, която отчита силен ръст на записванията след две трудни години. Тя е наредена на първо място сред предпочитанията на германските туристи, силен ръст на пътуванията към страната се очаква и от Русия.

Гърция, която през миналата година заради постоянните протести регистрира една от най-лошите си години за туризма, също отчита осезаем ръст, макар и сравнението да е на по-ниска база. Ранните записвания за страната са с 15-20% увеличение. По данни на египетското министерство на туризма целта на държавата през тази година ще бъде да запази туристическия поток от 2010 г.

На големите борси страната се представи с мащабна рекламна кампания и рекордно ниски цени. Вече са възстановени полетите от Германия, но все още не са тръгнали тези от Русия, който е вторият ключов пазар за египетския туризъм. Проблеми има и в Тунис, които също намалиха силно цените след размириците.

В момента тя е чак на девето място сред най-предпочитаните дестинации за германците (данни на GfK), като страната беше изпреварена за първи път и от България. Очакванията на консултантите са възстановяването на Тунис да бъде по-бавно в сравнение с Египет.

Хотели all inclusive пласирали храна с изтекъл срок, сигналът е и от клиенти, и от конкуренти


Хотели, които работят по схемата all inclusive, зареждали храни с изтичащ срок от хипермаркетите на занижени цени и ги пласирали сред гостите си. Хипермаркетите пък по този начин спестявали разходите за екарисаж. Такава информация е получил шефът на новата Агенция по храните Йордан Войнов и от потребители, и от конкурентни обекти, съобщи самият той в интервю за БНР. Предстои сигналите да бъдат проверени. Войнов обясни, че досега такова нарушение не е засичано, защото преди създаването на мегаагенцията ресторантите към хотелите са били проверявани от здравните, но не и от ветеринарните инспекции. Проверките ще се правят въз основа на оценка на риска. "Всички продукти, които пристигат в ресторантите, трябва да са със съпроводителни документи и ние ще установим по техния дневник за входящия контрол откъде и какви продукти пристигат", каза шефът на агенцията. Ведомството планира да започне активните проверки в заведенията от 1 април, малко преди началото на летния туристически сезон, когато собствениците се подготвят да посрещнат първите си гости. Акцент в работата на инспекторите ще са и малките заведения, които необосновано разширяват асортимента си. "Малките заведения, които са нямат необходимите условия, фактически работят като ресторанти, предлагат асортимент като ресторанти без да имат съответните кухни и хладилни съоръжения", каза Войнов. Той даде пример с кафенетата, които имат право да предлагат само напитки и кафе и най-много сандвичи, но не и супи и салати или снек баровете, които разширяват асортимента си до "хиляда и няколко ястия". "Няма да има толерантност към нито един служител", увери Войнов по повод скандала с двама негови корумпирани подчинени.