неделя, 14 юни 2009 г.

Криза и в бирения сектор

Икономическата криза тепърва ще се отрази на българската бирена индустрия, съобщи в Шумен изпълнителният директор на „Карлсберг България" Александър Грънчаров. В момента се повишават прогнозите за свиване в пазара на българската бира, който вероятно ще бъде около 10 на сто, вместо първоначално очакваните 2 на сто. Намалението на консумацията се чувства в цялата страна, но спадът по морето е над 30 на сто. През миналата година за първи път от много време беше регистрирано намаление на потреблението на пиво. Около 8 на сто е спадът от началото на годината до края на май, съобщи Грънчаров. Липсата на туристи ще има опустошаващо последствие за българската бирена индустрия според него.

Липсата на пари у хората се отразява и на продажбите по заведенията, а консумацията се съсредоточава на домашната трапеза. Това е една от причините да се засили интересът към бирата, която се продава в големите PET бутилки с обем от 2-3 л.

Кризата се отразява на доходите на населението и то започва да купува по-малко бира, констатира и изпълнителният директор на "Болярка ВТ" Антон Ненов. Към момента пивоварната в старопрестолния град запазва продажбите си от миналата година, но директорът има притеснения за реализацията през лятото. Ще бъдем доволни, ако тази година запазим обема на миналогодишните си продажби или в най-лошия случай спадът е 5 на сто. Ще сме доволни, ако през тази година успеем да продадем количествата от миналата или в най-лошия случай да са с 5% под тях, каза Ненов. Той също е категоричен, че всичко зависи от продажбите в курортите по морето. Ръководената от него компания е изцяло българска, без участие на чужди капитали. През миналата година "Болярка ВТ" има 10% пазарен дял в страната и е най-големият износител на бира у нас. Пивоварната доставя своя продукция основно в Румъния и Гърция, прави експорт още за Кипър, Италия, САЩ и Испания. Последната доставка за Щатите е била през май, очаква се нова поръчка.

Големите международни компании у нас държат над 78 на сто пазарен дял, с по 27% са „Карлсберг България", която притежава пивоварните в Шумен и Благоевград, и InBev, чиято собственост е пловдивската „Каменица". Независимо от по-трудната пазарна ситуация през май продажбите на „Шуменско пиво" имат 15 на сто ръст в сравнение със същия период на миналата година. През 2009 г. „Карлсберг България" предвижда да инвестира 30 млн. лева в своите пивоварни. До края на юни „Болярка ВТ" ще представи нова визия на бутилките си, а „Ломско пиво" променя не само етикетите, но също така касите и бутилките си.

Бирата е уникална натурална напитка, която има само естествени съставки. Съюзът на пивоварите в България провежда за първи път у нас кампания, която да напомни на българите не само че пият една от най-качествените бири в света, но и да посочи ползите от умерената консумация на кехлибарената напитка.

Няма коментари:

Публикуване на коментар