понеделник, 9 ноември 2009 г.

Приключения и спа туризъм предлагаме в Лондон

През единайсетия месец от годината вече три десетилетия Лондон се превръща в столица на световната туристическа индустрия. Най-значимата професионална борса “Уърлд травъл маркет" (WTM) и тази година ще събере от 9 до 12 ноември хиляди изложители от стотици страни, за да демонстрират най-новите, най-съблазнителните и най-атрактивните ваканционни продукти.

Не е случайно, че и в условията на криза световният туризъм се оказа най-гъвкава и относително по-слабо засегната зона в сравнение със срива на други сектори. В доклад на Брюксел за третото тримесечие дори се прогнозира, че догодина авиокомпаниите и хотелите вероятно ще започнат да възвръщат изяденото от рецесията, въпреки че свиването на приходите в туризма в еврозоната стигна 7,8%.

Какво е WTM?

Родословната книга на лондонския туристически панаир е изпълнена с прелюбопитни факти, с възход и с кризисни ситуации, съпътстващи глобализацията на модерната туристическа индустрия.

WTM стартира помпозно и тържествено - херцогът на Кент принц Едуард, асистиран от “Мис Свят” Кимбърли Сантос, приветства през ноември 1980 г. първите изложители в зала “Олимпия”. Само 4 г. по-късно участниците са 1425 и става ясно, че е нужен поне три пъти го-голям терен, за да се чувстват комфортно. Изложбената зала отеснява съвсем и поради факта, че лентата на борсата реже принцеса Даяна. За да насмогнат с пространството, участниците започват да вдигат втори етаж на щандовете си. Публиката се привлича с живи атракции в центъра на Лондон. Но ударът е през 1987 г., когато популярната героиня от английската история - лейди Годайва, язди гола на бял кон през Ърлс Корт. За да не остане назад, на следващата есен Индия разхожда из зала “Олимпия” жив слон.

Около изложението избухва скандал, когато на десетата му годишнина демонстранти срещу апартейда в ЮАР боядисват в червено вратите на залата. После войната в Залива реже пътя към близкоизточните дестинации. През 1992 г. WTM се мести в изложбен център Ърлс Корт. Тогава към борсата се създава Клуб на старейшините, които заседават по време на изложението и бележат политиката и стратегията за развитие на световната туристическа индустрия. Днес клубът обединява 11 000 души.

Атентатът в Египет, отнел живота на над 60 екскурзианти край Луксор през 1997 г., хвърля в ужас цял свят. Тероризмът отеква и до Лондон. През 2000 г. е създаден "Съветът на почитаемите 21" - топ мениджъри, участващи в глобалното стратегическо планиране на туристическата индустрия. Но година след това, броени дни преди откриването на WTM, идват атаките на 11 септември в САЩ.

Въпреки всичко изложението се разраства и се мести на по-широко в новия изложбен център ExCel, където е и сега. Открива го йорданската кралица Раниа, асистирана от кмета на Лондон Кен Ливингстън. През 2003 г. от Майорка водят за реклама не кого да е, а холивудските звезди Майкъл Дъглас и Катрин Зита-Джоунс.

На 25-ата й годишнина основна тема на борсата става опазването на околната среда, обявен е ден на отговорния туризъм. Преди 2 г. на WTM се разширяват дебатите около климатичните промени, за първи път се провежда среща на министрите от Световната туристическа организация към ООН. А м. г. във форума участват рекорден брой - 5631 изложители от над 200 държави. Дискусиите са за туризма и преодоляването на бедността, влиянието на световната финансова криза и на климатичните промени. Атракция е Кения, която вади огромен плакат с лика на Барак Обама и надпис: "Тук са неговите корени".

Къде сме ние?

България участва на лондонския туристически панаир за 29-и път и това прави страната ни и забележима, и уважавана на световната туристическа карта. Щандът ни (252 кв. м ) е дело на "Стройтек" и струва 1 690 000 лв. Браншът е с надежда, че не прилича на щанда на "РОК", предизвикал скандал в Лондон с дизайнерската бъркотия от турска баня, Рилския манастир и египетска пирамида.
В Лондон ще се представят 20 съизложители, сред които "Солвекс", "ДМ Травел", " Алма Тур БГ", "Бояна МГ", Съюзът на собствениците-Слънчев бряг, "Академика Сий Палас", "Елиттур", "Виктория Тур" и други. София и Пловдив са с дружествата си "Туристическо обслужване".
Акцент ще са специализираните туристически продукти: културно-познавателен, спортен и приключенски, както и балнео и спа туризъм в областите Черноморие, Рила-Родопите, Тракия, Софийско, стари български столици. Гостите ще бъдат посрещани с най-доброто наше вино.

Няма коментари:

Публикуване на коментар