вторник, 10 ноември 2009 г.

Държавата изсипала милиони на медии, частни продуценти и чужди лобисти

Близо 3.5 млн. лв. от бюджета са били пръснати от правителството за три години до края на 2008 г. по линия на Комуникационната стратегия на България, съобщи в петък по време на парламентарния контрол премиерът Бойко Борисов.

Предназначението на стратегията е широкото обществено отразяване на работата на институциите в процеса на интеграцията на България в ЕС и изграждането на положителния образ на страната сред гражданството и зад граница.

От отговора на Борисов стана ясно, че огромни суми са били харчени за различни мероприятия със съмнителен ефект, като чужд лобист, например, е прибрал над 2.4 млн. лв., за да хвали страната.

Миналата година, когато излезе унищожителният доклад на ЕС за България и бяха замразени еврофондове за стотици милиони, авторитетни европейски издания писаха, че вместо да свърши някаква работа, правителството на най-бедната и корумпирана страна членка в ЕС наема лобисти да му лъска имиджа.

Медии и продуценти намазали хиляди от бюджета

Само в рамките на правителствената кампания "Сто години Независимост", проведена през 2008 г., без ясни критерии са раздадени огромни суми на електронни медии и частни телевизионни продуценти.

С продуцентската компания "Дрийм тийм продакшън" на Евтим Милошев и Любо Нейков са сключени договори на обща стойност 1 705 200 с ДДС за "производството на тв поредица".

Средната цена на епизод е излязла 65-70 хил. лева при реална стойност на едно такова предаване между 3 и 5 хил. лева или десет пъти по-скъпо.

От тези пари за 12 предавания на Росен Петров от поредицата "Операция "Слава" са дадени 835 хил. лв. За тв поредица "Урок по родолюбие" (с водещ Георги Стайков) са дадени 777 600 лв.

На бТВ са дадени 193 161 лв., на БНТ -185 295 лв., на Нова ТВ - 188 330 лв., на Дарик радио – 180 хил. лв., на агенция "Фокус" - 360 хил. лв, на БНР - 150 246 лв.

Отделно за издигане на паметна плоча за българската независимост са били броени 50 400 лв. За шахматен мач Веселин Топалов - Великите сили - 42 хил. лева.

Ненужни тениски и шапки събират прах в мазето на МС

Проверката е установила още, че камари неизползвани агитационни материали за честването на 100 години от Независимостта на България отлежават в мазето на Министерския съвет. За тях са пръснати над 150 хил. лв., като фирмите, които са ги изработили, са избирани без ясни критерии.

Сред напълно ненужните вече материали има 150 000 стикери, 3 500 тениски, 5 хил. шапки, 13 хиляди знамена.

В рамките на честването бе приета план-сметка на правителството с набелязани мероприятия. За честванията бяха отделени 10 млн. лв., а за дейности само на Министерския съвет - 6.3 млн. лева.

Изработването на цялостна рекламна концепция на кампанията – знак, лого, клипове, банери, плакати - 30 000 лева. Производството на радио клип, тв клип, интернет-банери и др. е за 100 000 лева.

За производство на рекламни материали – тениски, шапки, знамена, брошури – са били заделени 528 000 лева. Медийното партньорство за шестте месеца между април и септември 2008 г. е било планирано да струва 2 млн. лева.

От изнесените данни става ясно, че в частта за тениските, шапките и прочие артикули МС е бил "пестелив" и не е изразходвал огромната сума, заложена в бюджета на честването.

Чиновници с двуцифрени хонорари, лобист нает срещу 2 млн. лв.

Според Борисов огромни възнаграждения по граждански договори са раздадени на членовете на комисията, раздавала средствата по Комуникационната стратегия.

Парите на член на комисия са били между 11 хил. и 14 хил., като сред облагодетелстваните е и небезизвестният Азер Меликов, съветник на бившия премиер Сергей Станишев.

Бойко Борисов обяви още, че австрийският лобист Петер Хохегер е получил 2 244 124, 95 лева за утвърждаване на положителния образ на България в Европейския съюз. Лобистът се е отчел само с една единствена фактура, без да е ясно какво е било възложено и какво е свършил.

Няма коментари:

Публикуване на коментар