неделя, 27 март 2011 г.

АРА: С 14% са спаднали инвестициите в реклама през 2010


Всяка година през март председателят на Асоциацията на рекламните агенции (АРА) Красимир Гергов си запазва привилегията лично да съобщи най-чаканите цифри от индустрията на годишния рекламен форум на сдружението. Тогава се прави и отчета на АРА, който оценява рекламния пазар и направените инвестиции по медии. Прави се прогноза и за настоящата година. Според отчета на асоциацията, приходите от реклама през 2010 г. са спаднали с 14% г в сравнение предишната година. "През 2009 година нетните рекламни приходи са били 382 млн. лв., през 2010г. те са 329 млн. лв. Прогнозните резултати за 2010 г. показват двойно по-голям спад от очаквания", каза Гергов. Преди година АРА очакваше намалението да е с около 7-10%, но реално то е 13.9%. Тенденцията се проявява за втора година поред след над 27% спад през 2009 г. Въпреки негативните резултати, прогнозите на асоциацията за тази година са за ръст в продажбите на реклама между 7 и 10%. "Тази година са изборите и това ще окаже влияние върху рекламния пазар", обясни Красимир Гергов. Единственият сектор, в който има ръст на рекламните инвестиции през 2010, е интернет - брутните бюджети в този канал са порастнали с около 11%. Прогнозата е, че през 2011 инвестициите в интернет ще представляват 6% от общия рекламен пазар. Най-потърпевши по данни на медиа шопа "Пиеро 97" са печатните издания. Загубите в сектора са 11% на база на брутните рекламни постъпления. Според Красимир Гергов "нетните загуби достигат 32%, като вестниците са два пъти по-засегнати от списанията". Брутните рекламни инвестиции в преса през 2010 година са 157.53 млн. лв. в сравнение с 2009, когато са били 176.10 млн. лв. , според доклада на една от най-големите медиа агенции "Пиеро 97" . Телевизионният бизнес запазва нивата си на рекламни инвестиции от миналата година. Брутните постъпления в сектора през 2010 г са 648.17 млн. лв., а през 2009 са били 647. 33 млн. лв. Реалният спад при телевизиите на базата на нетните рекламни приходи през 2010 всъщност -10,5% в сравнение с 2009. Над 90% от бюджетите на големите рекламодатели са отишли в националните телевизии. Ефирните канали са намалили цените си през 2010 г в рамките до 5%, констатира още докладът на "Пиеро 97". Останалите телевизии са се борили за сделки с все по-намаляващи стойности. Тенденцията от 2009 г за намаляване на цените и "изстискване" на все повече отстъпки продължи през 2010г. с пълна сила, смятат от медиа агенциите. Като непосилна или последна за някои печатни издания определи 2011 година изпълнителният директор на "Пиеро 97" Иво Цеков. Според прогнозите му през тази година радиото има всички предпоставки да запази добрата си позиция. По данни на TV Plan за първите два месеца на 2011г. има спад от 19% в брутните бюджети за преса, но това е нещо характерно за началото на всяка година. Вероятно тъкмо тези констатации са мотивирали авторът на доклада - изпълнителния директор на "Пиеро 97" Иво Цеков да озаглави презентацията си "Цената на компромисите".

Няма коментари:

Публикуване на коментар