неделя, 27 март 2011 г.

Рекламирането е вредно за вашето здраве


Актьорът Тимъти Далтън като легендарния английски шпионин Джеймс Бонд е рекламно лице на цигарите Lark в "Упълномощен да убива" през 80-те години. Пак тогава Марго Кидър, пресъздавайки комиксовия персонаж Лоис Лейн, се носи в облаци от дим, пушейки Marlboro в "Супермен". А можете ли да си представите актрисата Марлене Дитрих на екран, без драматично да размахва цигаре в ръка? Някои филмови образи в миналото биха били немислими и непълни без присъствието на тънкия дим от цигара. С въвеждането на строги законодателни мерки за ограничаването на тютюнопушенето обаче те постепенно изчезнаха от Холивуд. Тютюневата индустрия отдавна няма право да позиционира продуктите си във филми, но скоро и на режисьорите и сценаристите в България може да се наложи да избягват пушенето в произведенията, които създават, пък били те и важни за изграждането на даден образ или внушение. Или поне това се предвижда в пакет от мерки за ограничаване на тютюнопушенето и рекламата на тютюневи изделия на Министерство на здравеопазването(МЗ), които трябва да бъдат въведени до 2013 г. Освен ограничаването на тютюнопушене във филмовите и екранни продукции, планът на институцията включва още забрана на пряката и непряката реклама на тютюневи изделия, както и употребата на стимули, насърчаващи покупката им. Ще се забрани излагането на тютюневи продукти и изображенията им в местата за продажба на дребно. Министерството предвижда и продажбата на цигари да се извършва само в специализирани за целта магазини, което ще прекрати разпространението им в кварталните магазини и големите вериги супермаркети. Друго предложение на МЗ е публичното обявяване на бюджетите за реклама, спонсорство и промоции на компаниите - производители на цигари. Планът за ограничаване на тютюнопушенето е изготвен от Министерството на здравеопазването съвместно с Министерството на икономиката, енергетиката и туризма и Министерството на културата. Предложенията са публикувани насайта на МЗ и в срок от 2 седмици всички засегнати страни ще могат да заявят позициите си. От пресцентъра на министерството обясниха, че очакват в срок от един месец проектът да бъде обсъден и гласуван на Министерския съвет. Новите предложения съвсем естествено не се приемат радушно от тютюневата индустрия. Отзвук от тях ще има и върху рекламния бранш и по-специално върху рекламните агенции, специализирани в BTL (below the line - букв. реклама под чертата, немедийни рекламни активности) услуги, за които промоциите на тютюневи изделия са сериозен източник на приходи. Към момента българското законодателство забранява рекламирането на тютюн и производните му в радио- и телевизионни предавания, преса и интернет. Допустимо е във външната реклама на тютюневи изделия да присъства само търговска марка, но не и рекламен слоган. Новият пакет от мерки обаче предлага на цигарените компании да бъде забранено да стимулират продажбата на продуктите си пряко или косвено, например чрез аксесоари към продукта. Според производителите на тютюневи изделия такъв тип сериозна регулация задължително трябва да се изгражда в диалог с индустрията. "Някои от предложените мерки все още са обект на обсъждане в ЕС или в международните организации, от които произлизат. Ние бихме подкрепили всяка разумна и справедлива регулация, която отчита легитимните интереси на законния бизнес. Считаме, че основният приоритет на държавата трябва да бъде справянето с незаконната търговия с цигари, след което да се насочи към другите регулации в сектора. Законодателството, свързано с тютюневите изделия, трябва да е насочено към ограничаване на незаконната търговия, а не към създаване на ненужни бариери пред законния бизнес", се казва в официалното становище на British American Tobacco - България, по проблема. Производителите на тютюневи изделия са скептични, че мярката за забрана на излагането на тютюневи изделия и техните изображения в магазините на дребно ще постигне желания ефект, а именно да намали тютюнопушенето. Николай Михайлов, мениджър "Корпоративни въпроси и комуникации" на Japanese Tobacco International (JTI), смята, че подобна мярка би подпомогнала прикриването на нелегални продукти от недоброжелателни търговци. Той цитира анализи на компанията от други пазари с подобни ограничения, според които те са довели до увеличаване на нелегалната търговия с тютюневи изделия в страната. "Местата за продажба трябва да останат зона за комуникация с потребителите, където те могат да направят осъзнат избор - да вземат решение кой продукт да купят, дали изобщо да си купят цигари или не", коментира още Михайлов. Подобна позиция застъпва и българският производител на тютюневи изделия "Кингс табако" ЕАД. "Със забраната за излагане на цигари на витрините на магазините няма да се постигне търсеният ефект от намаляване на тютюнопушенето, а ще бъде в голяма степен възпрепятствано навлизането на нови марки и продукти", убеден е Милен Щерев, маркетинг директор на компанията. Част от мерките, предвидени в плана за ограничаване на тютюнопушенето на МЗ, обаче изненадващо се подкрепят от индустрията. Така например предвидените рестрикции по отношение на пушенето в български филми и телевизионни предавания се приветстват от JTI. "Като международна компания сме твърдо против излагането на тютюневите продукти във филмови продукции и сме против този начин на реклама", категоричен е Николай Михайлов, мениджър "Корпоративни въпроси и комуникации" в компанията. Според плана на МЗ вече има и сключено споразумение с филмовата и телевизионната индустрия да се излъчват реклами против пушенето на цигари в началото и края на продукции, в които има сцени с никотинови продукти. В пакета от мерки е разписано още, че тютюневите компании ще бъдат задължени да предоставят информация за рекламните си бюджети на институциите. Към момента те не са длъжни да го правят. Николай Михайлов от JIT коментира, че ако държавата започне да събира подобна информация от фирмите, то би било редно и МЗ да се отчита по-прозрачно как изразходва средствата по програмата за ограничаване на тютюнопушенето. "Ако се прибегне към такава мярка, ние сме за пълна прозрачност", отбеляза още той. Ако всички предложения на Министерството влязат в сила от 2013 г., те ще окажат влияние и върху рекламния бизнес. "Нашият бранш не е основен играч на рекламния пазар, но все пак почти всички участваме на него и оттеглянето ни би имало негативен ефект върху фирмите от рекламната индустрия", смята Милен Щерев от "Кингс табако" ЕАД. Той допълни, че ако новите мерки бъдат приети, компанията ще насочи усилията си в промоции към търговците на дребно. Чавдар Кенаров, криейтив директор и партньор в Noble Graphics Studio, които доскоро работиха с Phillip Morris, също изрази опасения, че идват трудни времена за рекламните агенции, които обслужват тютюневи компании. По думите му те ще трябва да бъдат изключително гъвкави в творческите си предложения към тях. "Полето за изява в масовите медии се свива и най-вероятно рекламата ще трябва да се насочва все по-силно към онлайн комуникацията. Ще се използват и самите опаковки. В крайна сметка това е легален продукт, чиято опаковка може да се използва като рекламен канал", обърна внимание той. Кенаров не се зае да прогнозира какъв ще бъде цялостният ефект върху рекламния пазар. "Не се наблюдават кой знае какви промени в пазара на тютюневите изделия през последните години заради вече съществуващите ограничения", обясни той. И заключи: "При новите условия всичко ще зависи от креативността на агенциите." Министърът на културата Вежди Рашидов е първият, който се обяви срещу наложените мерки. Това доказва, че тепърва предстои ожесточен дебат по темата.
Какво предлага МЗ? 4.1. Въвеждане в законодателството на забрана на всички форми на пряка и непряка реклама на тютюневи изделия и тютюнопушене - 2013г. 4.2. Въвеждане в законодателството на забрана за употребата на преки и косвени стимули от страна на производители и търговци, които насърчават закупуването на тютюневи изделия от населението на територията на страната - 2013г. 4.3. Регламентиране на забраната за излагане на тютюневите изделия или тяхно изображение в местата за продажба на дребно - 2013г. 4.4. Регламентиране на изискването тютюневата индустрия да предоставя информация за разходите, които прави за реклама, промоция и спонсорство, съгласно ръководните принципи по чл. 13 на РККТ - текущ. 4.5. Постигане на договореност с филмовата и телевизионната индустрия за ограничаване на тютюнопушенето в българските игрални и телевизионни филми и предавания и въвеждането на задължителна реклама против тютюнопушенето преди и след излъчването на съответната продукция съгласно ръководните принципи по чл. 13 на РККТ- 2013г.

Няма коментари:

Публикуване на коментар