сряда, 22 април 2009 г.

Перно рикард продава марката Wild Turkey на Campari

Магазинът е затворен", с тези думи изпълнителният директор на Pernod Ricard Пиер Принге през февруари сложи края на политиката на експанзия на френския алкохолен гигант. През последните 30 години компанията се разрастваше с невероятни темпове чрез покупката на едни от най-известните марки алкохол в света, за да се превърне във втората най-голяма група в сектора след Diageo. В портфолиото на Pernod Ricard са имена като Chivas, Jameson, Beefeater, Havana Club и последната голяма придобивка - водка Absolut. Сега Принге започна точно обратна стратегия чрез раздяла с активи.

Campari надделя

Pernod Ricard обяви, че продава бърбъна си Wild Turkey на италианската група Campari за 575 млн. долара. Сделката трябва да намали дълговете на френската компания, натрупани от придобиванията през годините: най-вече на Vin & Sprit - шведския производител на Absolut, който беше купен за 8 млрд. долара през миналата година. От януари досега бяха продадени някои по-малко известни марки на Pernod като Serkova Vodka и Biscuit Cоgnac. Към Wild Turkey имаше интерес от няколко купувачи, но надделя офертата на Campari. Бърбънът от Кентъки изостава по пазарен дял от по-известните Jack Daniel's и Jim Beam. Въпреки това получената цена е по-висока от очакванията на някои анализатори. През миналата година продажбите на Wild Turkey са нараснали с 6% до 880 000 каси, според оценки на анализаторската компания Impact Databank Global. Като минус на марката експертите изтъкват зависимостта й от американския пазар, тъй като не е много позната в други страни. Campari ще се опита да промени този факт чрез мащабна рекламна кампания. Сделката е най-голямата в историята на италианската компания, чиито други известни продукти са водката Skyy, Ouzo 12, Campari и Cinzano. Преди няколко месеца групата обяви, че е отделила 600 млн. евро за нови сделки и амбицията на изпълнителния директор Боб Кунце-Концевиц е да увеличи дела й на алкохолния пазар. Чрез транзакцията над 60% от продажбите на Campari вече ще идват извън Италия.

От своя страна Pernod Ricard обяви и планове за емисии права за 1 млрд. евро. Този начин на набиране на свеж капитал е особено популярен напоследък сред европейските компании, които търсят финансиране при затегнатия кредитен пазар. Емисията права предлага акции на преференциални цени на сегашните акционери на групата. Най-големите от тях - фамилията Рикар и инвестиционната група Groupe Bruxelles Lambert, обявиха, че ще участват в новата емисия. Дълговете на Pernod бяха натрупани по време на консолидацията в индустрията през последните години. Други компании в сектора също срещат подобни трудности. Водещият производител на бира в света InBev купи през миналата година американската Anheuser-Busch за 52 млрд. долара и финансира част от сделката с емисия права за 9.8 млрд. долара.

Спокойствие до 2013 г.

Pernod обяви, че увеличението на капитала с 1 млрд. долара ще осигури на компанията спокойствие до 2013 г. Но някои анализатори не останаха убедени от мярката. "Сигналът към пазара не показва голяма увереност през следващите тримесечия", коментира в свое изследване френската инвестиционна банка Natixis. Въпреки че групата отчете увеличение на приходите си за второто полугодие на 2008 г., Pernod намали прогнозите си за растежа през останалите шест месеца. "Решението им показва, че бизнес средата е по-трудна от очакванията на инвеститорите, които смятаха алкохолният сектор за относително стабилен по време на криза", коментира пред Reuters анализаторът Сцила Хуан Сун от швейцарската банка Julius Baer. Предвижданията на индустрията са, че след преминаване на първоначалното "затягане на коланите" клиентите ще се върнат към любимите си марки, но вместо да пият по барове и ресторанти, ще ги пият "у дома". По-скъпите напитки със сигурност остават най-ударени от кризата и все още никой не може да предвиди докога ще продъжи "махмурлукът".

Всички тези фактори правят още по-трудна задачата на Пиер Принге, който през ноември стана първият мениджър извън фамилията Рикар, който оглавява компанията. Той наследи Патрик Рикар, който пое позицията на председател на управителния съвет. Като дългогодишен мениджър в групата Принге беше един от архитектите на международната експанзия и сега ще трябва да "подреди къщата" след разрастването. Поглъщанията на Allied Domecq през 2005 г. и на Absolut през миналата година имаха за цел да намалят преднината на лидера на пазара Diageo, но донесоха и големи задължения на компанията. Принге е убеден, че разнообразното портфолио ще помогне на Pernod Ricard да издържи на бурята. А след време "магазинът може отново да бъде отворен" и да настъпи нова консолидационна вълна в сектора. Но изпълнителният директор признава, че не е обсебен от идеята за глобална доминация. "По-скоро съм обсебен от възвращаемостта за акционерите", обяви Принге пред в. Times. За постигането на тази цел е нужно хората да продължат да купуват продуктите на Pernod Ricard. "Клиентите ни са много лоялни. Ако бутилката е празна, те ще си купят нова, което е много различно от случващото се с другите луксозни стоки като коли и дрехи", смята Принге. Акционерите на Pernod Ricard се надяват прогнозите му да се окажат верни...

Няма коментари:

Публикуване на коментар