четвъртък, 13 октомври 2011 г.

Когато булките засенчват кравите


В Швейцария кравите били по-красиви от жените, казват зевзеците, но за България това със сигурност не е вярно, и то не защото млекодайните са грозни. Ако не друго, у нас поне красавици да искаш. Проблемът е, че този факт не винаги се използва адекватно от телевизионната индустрия.
“Тази есен големият град и китното село ще се влюбят”, обещаващо разкрива водещата в шоуто “Фермер търси жена”, чийто първи сезон стартира миналия четвъртък. 2500 жени пратили писма, кандидатствайки да станат булки на 10 мъжаги със собствени стопанства и редовно обслужвани банкови сметки. Сега предстои да видим какво следва след отварянето на офертите.

Това бе една от кулминациите в седмицата, натъпкана с премиерни предавания на Нова телевизия. Както често се случва при този канал, някои стартираха впечатляващо, а други бяха пълен провал. Общото и в двата случая е, че изработката гълта огромно количество пари на шведските собственици.
Романтично-селскостопанското риалити шоу може да се причисли към успешните премиери на Нова. Стартът беше подхранен от интригуващ пилотен епизод в началото на лятото. Още тогава стана ясно, че “Фермер търси жена” ще показва познати емоции, но ситуирани в непозната за широката публика обстановка, както и че ще представя българското земеделие и животновъдство в невиждана досега привлекателна светлина.

Сюжетите и настроението са нещо средно между “Море от любов”, “Такъв е животът” и “Красавицата и отличникът”.
“Искам една дълга любов – продължителна и силна”. “Искам един хубав и здрав мъж, който да ме възбужда, да правя един страхотен секс с него и да ме вдъхновява”. “Изпитах някаква тръпка – подкосяване на краката, което беше доста интересно...”.
Клишетата в репликите на повечето участници са неизбежни, въпреки че сценаристите са се постарали да им ги напишат предварително. Но както във всяка любовна история, и тук никой не очаква откриване на топлата вода.
По-важното е, че всичко е представено стегнато, с добре намерен баланс между сериозния тон и иронията. Но главните плюсове на шоуто са други. Първият е операторската работа. Във всеки заснет пейзаж и екстериор България изглежда като Швейцария.

За пръв път наша телевизия снима по толкова атрактивен начин смятаното за мизерно и запуснато селско стопанство. Показани са и живописни гледки от всички краища на страната, които засенчват и най-скъпите туристически реклами.
Втори важен плюс на “Фермер търси жена” е Алекс Сърчаджиева. Дъщерята на Пепа Николова и Йосиф Сърчаджиев се справя с функциите си с такава лекота, сякаш е вършила тази работа години наред. Интонацията – това прокрустово ложе на българските телевизионни водещи – е овладян и пълноценно използван от нея инструмент. Александра еднакво добре импровизира и работи с текст от сценария си. Има екранно присъствие, с каквото например нейната колежка от филма “Шивачки” Елен Колева не можеше да се похвали в Lord of the Chefs, нито пък Елена Петрова, когато водеше “Денсинг Старс”.
Прекалено шлифованата визия и драматургия на “Фермер търси жена” поражда и един от проблемите пред това шоу – недоверието на публиката.

Още след първия епизод интернет-форумите бяха залети от подозрения, че всичко е инсценировка както беше в “Хванати в изневяра”: че фермерите са актьори, непомирисвали трактор, и че кандидатките не са автентични, а са платени манекенки - сякаш една манекенка никога в живота си няма правото да се кандидатира и за фермерска съпруга. В комбинация със недобре ориентираната ПР-кампания на предаването това може да се окаже единствената причина то да няма високия рейтинг, който заслужава.

В края на решителната медийна седмица започна да се изяснява, че и този сезон Нова телевизия ще бъде в ролята на скъпоструващ футболен клуб - натъпкан с добре платени звезди, който обаче едва допълзява до челната тройка на шампионата. В програмата й са три от най-добре реализираните нови проекти тази есен – The X Factor, “Фермер търси жена” и продуцираното от Нико Тупарев и Николай Николов “Градски ченгета”. Те обаче се редуват с провали като “Разбий Иван и Андрей”, “Изгубени в България” и “Етажна собственост”. Неравностойната програмация и хаосът, който цари в графика на Нова, обезсмислят всякакви усилия и професионални постижения и това наистина е много жалко.

Няма коментари:

Публикуване на коментар