четвъртък, 13 октомври 2011 г.

Политическата реклама -търговска или не ..?




Трябва ли предизборните материали да се приемат за търговска реклама или не - това е основният спор между Съвета за електронни медии (СЕМ) и Асоциация на българските радио- и телевизионни оператори (АБРО), която обединява търговските електронни медии. На специалното заседание по казуса в СЕМ участваха и представители на БНТ и БНР. Странното е, че едва шест дни след официалния старт на предизборната кампания двете организации СЕМ и АБРО се срещнаха, за да изяснят този въпрос. Проблемът е в това, че според Закона за телевизия и радио (ЗРТ) електронните медии имат ограничение за излъчване на реклами - в рамките на един час не повече от 12 минути. Ако предизборните клипове се броят за търговска реклама, то това означава, че телевизиите трябва да я ограничат. Позицията на АБРО е, че тъй като в ЗРТ или в друг нормативен акт не са предвидени специални разпоредби за предизборната агитация тя не подлежи на ограниченията, валидни за рекламата. Позицията на СЕМ е точно обратната: тъкмо защото не са предвидени специални разпоредби и политическата реклама попада под дефиницията за търговско съобщение в ЗРТ (чл. 73, ал. 1; чл. 74, ал. 1), за нея важат всички общи изисквания за рекламата, съдържащи се там, включително и предвидените в закона (чл. 89) времеви ограничения. Медийният регулатор направи уточнения, необходими за разграничаването на политическата реклама от другите форми на предизборна агитация. Под политическа реклама следва да се разбират рекламни спотове/клипове, създадени специално за целите на предизборната кампания: - Ясно обозначение, отделящо ги от другото програмно съдържание; - Предупредителен надпис за инкриминирането на купуването и продаването на гласове; - Директно рекламно предизборно послание (вкл. негативно) – призив за (нe)гласуване/слоган - Номер на бюлетина/име на кандидати. Представителите на АБРО, направиха предложение да се потърси тълкувателно мнение от Комисията по правни въпроси към Народното събрание. Предстои да бъде изпратено запитване до председателя на Комисията по правни въпроси от който се очаква да направи тълкувание - Що е политическа реклама.

Няма коментари:

Публикуване на коментар